Σταθερά ανοδικά αναμένεται να κινηθούν τα κέρδη των αεροπορικών εταιρειών το 2026, με τον παγκόσμιο κλάδο να προβλέπεται να καταγράψει καθαρά κέρδη 41 δισ. δολαρίων και 5,2 δισ. επιβάτες να ταξιδεύουν αεροπορικώς. Ωστόσο, όπως επισημαίνει το Bloomberg, τα ρεκόρ αυτά θα ήταν ακόμη υψηλότερα, αν δεν υπήρχαν οι επίμονες δυσκολίες στην εφοδιαστική αλυσίδα, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (IATA).
Η πρόβλεψη για τα κέρδη αντιστοιχεί σε αύξηση 4% σε σχέση με τα 39,5 δισ. δολάρια της φετινής χρονιάς. Η ώθηση αυτή θα προέλθει από τη σταθερή οικονομική ανάπτυξη, τον χαμηλότερο πληθωρισμό, την αποδυνάμωση του δολαρίου και τη μείωση του κόστους των καυσίμων.
Η Ευρώπη εμφάνισε την ισχυρότερη οικονομική επίδοση το 2025, με τις εταιρείες χαμηλού κόστους να αναπτύσσονται με διψήφιο ποσοστό και να ξεπερνούν τις παραδοσιακές εταιρείες στα περιθώρια κέρδους. Η Βόρεια Αμερική έχασε την πρωτιά λόγω στάσιμης ανάπτυξης, δασμών, αυστηρότερων μεταναστευτικών πολιτικών και του κυβερνητικού shutdown, σύμφωνα με την IATA.
Η περιοχή Ασίας – Ειρηνικού προβλέπεται να καταγράψει τη μεγαλύτερη αύξηση σε ζήτηση και χωρητικότητα το επόμενο έτος, χάρη στη διεύρυνση των μεσαίων τάξεων και την ενίσχυση του τουρισμού.
«Υπάρχει ξεκάθαρη αναγνώριση της ανάγκης να υπάρξουν οι κατάλληλες υποδομές που θα επιτρέψουν στον κλάδο να αναπτυχθεί», δήλωσε ο Γουίλι Γουόλς, γενικός διευθυντής της IATA.
Πρωταθλήτρια σε περιθώρια καθαρού εισοδήματος αναδεικνύεται η Μέση Ανατολή, σύμφωνα με τη Μαρί Όουενς Τόμσεν, επικεφαλής οικονομολόγο της IATA. Η ζήτηση επιβατών παραμένει ισχυρή, τροφοδοτούμενη από τα μεγάλης απόστασης ταξίδια, τις επενδύσεις σε υποδομές και την επέκταση των μεγάλων αεροπορικών κόμβων. Αντίθετα, οι αφρικανικές αεροπορικές εταιρείες δυσκολεύονται λόγω κατακερματισμένων πολιτικών και υψηλότερου κόστους καυσίμων.
Οι δασμοί των ΗΠΑ, οι πόλεμοι στη Μέση Ανατολή και την Ουκρανία, και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα συνέβαλαν στην αύξηση του κόστους των αεροπορικών εταιρειών, σύμφωνα με την IATA. Οι αερομεταφορείς καθυστερούν παραδόσεις νέων αεροσκαφών και διατηρούν σε λειτουργία παλαιότερα μοντέλα για μεγαλύτερο διάστημα.
Η IATA είχε αναθεωρήσει την πρόβλεψη για τα κέρδη του 2025 από 36,6 δισ. σε 36 δισ. δολάρια, επικαλούμενη εμπορικές εντάσεις και ασθενέστερη καταναλωτική εμπιστοσύνη. Το περιθώριο κέρδους του κλάδου εκτιμάται στο 3,9% το 2026, με τα συνολικά έσοδα να φτάνουν τα 1,053 τρισ. δολάρια.
«Εξακολουθούμε να είμαστε ένας κλάδος που λειτουργεί με καθαρά περιθώρια κάτω του 4%», ανέφερε ο Γουόλς, επισημαίνοντας τις προκλήσεις στην παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και τα προβλήματα στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας που έχουν προκαλέσει ακυρώσεις πτήσεων.

