Το Συμβούλιο της Επικρατείας άναψε το «πράσινο φως» για την καταβολή χρηματικής αποζημίωσης στους συγγενείς οικογένειας που σκοτώθηκε το 2011 στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Η υπόθεση αφορά ζευγάρι και τα δύο παιδιά τους που έχασαν τη ζωή τους όταν το αυτοκίνητό τους εξετράπη και προσέκρουσε σε τσιμεντένιο τοιχίο ηχοπετασμάτων. Αν και τα Διοικητικά Δικαστήρια (Πρωτοδικείο Ηρακλείου και Εφετείο Χανίων) είχαν απορρίψει την αίτηση των συγγενών για αποζημίωση 780.000 ευρώ λόγω ψυχικής οδύνης, το ΣτΕ ανέτρεψε την απόφαση, κρίνει ότι υπάρχει ευθύνη του Δημοσίου και της Περιφέρειας Κρήτης.
Κατασκευαστική αστοχία και κρατικές παραλείψεις
Οι Σύμβουλοι της Επικρατείας έκριναν πως η απουσία μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας μπροστά από το τσιμεντένιο τοιχίο – σε αντίθεση με τις εγκεκριμένες τεχνικές οδηγίες – συνιστά παράλειψη που θα μπορούσε να έχει αποτρέψει την τραγωδία. Συγκεκριμένα, η διακοπή των στηθαίων και το κενό ανάμεσά τους και στο τοιχίο δημιούργησαν ένα θανατηφόρο εμπόδιο στο οδόστρωμα. Το Δικαστήριο δέχθηκε ότι αυτή η αστοχία ήταν αντικειμενικά ικανή αιτία για τον θανατηφόρο τραυματισμό, καθώς το όχημα εκτράπηκε, ανετράπη και προσέκρουσε με μεγάλη σφοδρότητα στην ακμή του τοιχίου.
Οι προσφεύγοντες υποστήριξαν ότι στο συγκεκριμένο σημείο υπήρχε κατασκευαστική ασυνέχεια: το μεταλλικό στηθαίο τερματιζόταν λίγο πριν από το τοιχίο, χωρίς να υπάρχει συνδετικό στοιχείο ή προστατευτικό μέτρο. Αν η εγκατάσταση ήταν πλήρης, το στηθαίο θα είχε μειώσει την ταχύτητα πρόσκρουσης, πιθανόν να επανέφερε το όχημα στον δρόμο, αποτρέποντας τους θανάτους.
Νομική ανατροπή και ηθική δικαίωση
Με την απόφαση του ΣτΕ, η υπόθεση παίρνει νέα τροπή, δικαιώνοντας τους συγγενείς των θυμάτων μετά από χρόνια δικαστικού αγώνα. Το Ανώτατο Δικαστήριο επιβεβαιώνει πως παραλείψεις στην οδική υποδομή μπορεί να στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές και να θεμελιώνουν ευθύνη αποζημίωσης.
Η απόφαση αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία, καθώς αποτελεί δεδικασμένο για παρόμοιες περιπτώσεις όπου τεχνικές παραλείψεις σε δημόσια έργα οδηγούν σε θανάσιμα τροχαία, υπενθυμίζοντας πως η ασφάλεια στους δρόμους δεν είναι προαιρετική αλλά νομική υποχρέωση του κράτους.