Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πρόκειται να συναντηθεί με στελέχη του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στις 12 Σεπτεμβρίου για να συζητήσουν το μέλλον του τομέα, ο οποίος αντιμετωπίζει τη δίδυμη απειλή του κινεζικού ανταγωνισμού στα ηλεκτρικά οχήματα και των δασμών των ΗΠΑ.
Σε επιστολή τους προς την φον ντερ Λάιεν, ο επικεφαλής της ACEA και διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, Όλα Καλένιους και ο Ματίας Ζινκ, διευθύνων σύμβουλος του συστήματος μετάδοσης κίνησης και πλαισίου της Schaeffler και επικεφαλής της CLEPA, δήλωσαν ότι δεσμεύονται να επιτύχουν τον καθαρό μηδενικό στόχο της ΕΕ το 2050.
Ωστόσο ανέφεραν ότι οι κατασκευαστές της ΕΕ αντιμετωπίζουν τώρα σχεδόν πλήρη εξάρτηση από την Ασία για μπαταρίες, καθώς και άνιση υποδομή φόρτισης, αλλά και υψηλότερο κόστος κατασκευής και δασμούς στις ΗΠΑ.
Υποστήριξαν ότι η ΕΕ πρέπει να αναθεωρήσει τους πολύ φιλόδοξους στόχους, όπως η μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% από τα επίπεδα του 2021 για τα αυτοκίνητα και κατά 50% για τα φορτηγά έως το 2030 και κατά 100% και για τα δύο έως το 2035. Τη δεδομένη στιγμή, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν μερίδιο αγοράς περίπου 15% των νέων αυτοκινήτων της ΕΕ, με τα ημιφορτηγά στο 9%.
«Η επίτευξη των άκαμπτων στόχων CO2 των αυτοκινήτων και των φορτηγών για το 2030 και το 2035 στον σημερινό κόσμο απλά δεν είναι πλέον εφικτή», έγραψαν. Πρόσθεσαν δε ότι οι νομικές εντολές και οι κυρώσεις δεν θα οδηγήσουν τη μετάβαση.
«Τα ηλεκτρικά οχήματα θα ηγηθούν στη μετάβαση, αλλά πρέπει επίσης να υπάρχει χώρος για plug-in υβριδικά, range extenders, αλλά και για εξαιρετικά αποδοτικά οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, υδρογόνο και συνθετικά καύσιμα», ανέφερε η επιστολή, στην οποία ακόμα επισημαίνεται ότι ο κανονισμός CO2 για βαρέα φορτηγά και λεωφορεία πρέπει επίσης να αναθεωρηθεί.
Τον Μάρτιο η Επιτροπή συμφώνησε να δώσει στις αυτοκινητοβιομηχανίες επιπλέον χρόνο για να επιτύχουν τους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 που είχαν τεθεί αρχικά για το 2025. Μέλη της κεντροδεξιάς ομάδας της φον ντερ Λάιεν ζήτησαν επίσης από την ΕΕ να αποσύρει την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035.