Ο Νοέμβριος έχει πλέον καθιερωθεί ως ο μήνας των μεγάλων προσφορών, με τη Black Friday να αποτελεί το αποκορύφωμα της εμπορικής δραστηριότητας πριν από την εορταστική περίοδο.
Η Μαύρη Παρασκευή δεν είναι απλώς μια ημέρα εκπτώσεων, αλλά μια οικονομική και κοινωνική “γιορτή” της αγοράς, που διαρκεί σχεδόν έναν μήνα, σηματοδοτώντας την έναρξη της εορταστικής περιόδου και λειτουργώντας ως βαρόμετρο για την αγοραστική διάθεση των Ελλήνων καταναλωτών.
Πυρετός προσφορών και καταναλωτικής αναμονής
Οι επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, προετοιμάζονται πυρετωδώς για την Black Friday 2025 (Παρασκευή 28 Νοεμβρίου) ήδη από τις αρχές του μήνα, με προσφορές που συχνά ξεπερνούν το 50%. Στόχος είναι η ενίσχυση του τζίρου μετά από μήνες υποτονικής κατανάλωσης.
Οι καταναλωτές, από την πλευρά τους, αναμένουν με ανυπομονησία τις εκπτώσεις, ελπίζοντας να αποκτήσουν προϊόντα τεχνολογίας, ένδυσης, υπόδησης, οικιακού εξοπλισμού και καλλυντικών σε χαμηλότερες τιμές. Πολλοί κάνουν προσεκτική έρευνα αγοράς από νωρίς, ενώ άλλοι επιλέγουν διαδικτυακές αγορές για να αποφύγουν την πολυκοσμία.
Η τάση αυτή ενισχύεται από τη Cyber Monday (Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου), που ακολουθεί και επικεντρώνεται αποκλειστικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Οικονομικό γεγονός της χρονιάς
«Η Black Friday θεωρείται ίσως το μεγαλύτερο εκπτωτικό γεγονός της χρονιάς και αποτελεί ευκαιρία έξυπνων αγορών για πάνω από 8 στους 10 Έλληνες», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης.
Όπως εξηγεί, η αγοραστική κορύφωση πραγματοποιείται την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου, με πολλούς καταναλωτές να εκμεταλλεύονται την περίοδο για χριστουγεννιάτικα δώρα ή επώνυμα προϊόντα.
Στατιστικά Black Friday 2024 – 2025
-
Ο τζίρος της Black Friday στην Ελλάδα αναμένεται να φτάσει τα 300 εκατ. ευρώ, με περίπου 3 εκατομμύρια πωλήσεις και μέση αξία απόδειξης 100 ευρώ.
-
Παγκοσμίως, οι πωλήσεις υπολογίζονται στα 74 δισ. δολάρια, ενώ στις ΗΠΑ στα 11 δισ.
-
Στην Ελλάδα, τα τελευταία τρία χρόνια, ο τζίρος της Black Friday τριπλασιάστηκε.
-
Οι διαδικτυακές αγορές έχουν διπλασιαστεί έναντι των επισκέψεων στα φυσικά καταστήματα.
Η Black Friday ως θεσμός
Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, «η Black Friday και η Cyber Monday είναι ένα διπλό εκπτωτικό γεγονός που καθιερώθηκε θεσμικά στην ελληνική αγορά». Οι επιχειρήσεις επιλέγουν πλέον “early start” προσφορών και εκτεταμένες περιόδους εκπτώσεων, ώστε να αυξήσουν την προβολή τους και τις πωλήσεις.
Αισιοδοξία στις επιχειρήσεις
Για τις επιχειρήσεις, η Black Friday αποτελεί ανάσα ρευστότητας μετά από μήνες αυξημένων εξόδων και μειωμένης κατανάλωσης. Οι λιανέμποροι επενδύουν περισσότερο στην ψηφιακή τους παρουσία, στη βελτίωση εξυπηρέτησης και σε ευέλικτες πολιτικές επιστροφών.
Σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, το 2024:
-
Το 81% των επιχειρήσεων συμμετείχε στη Black Friday.
-
Το 56% δήλωσε μέτρια ικανοποίηση από τις πωλήσεις.
-
Οι 5 στις 10 σημείωσαν αύξηση πωλήσεων σε σχέση με το 2022/2023.
-
Οι 9 στις 10 επιχειρήσεις ήταν ικανοποιημένες από την επισκεψιμότητα.
-
Το 59% πραγματοποίησε εκπτώσεις 21%–40%.
-
Τα ψηφιακά μέσα πληρωμών κυριάρχησαν, ενώ μόλις 1 στις 10 συναλλαγές έγινε με μετρητά.
Οι προτιμήσεις των καταναλωτών
Σύμφωνα με στοιχεία του Skroutz Marketplace, το 2024 οι κατηγορίες με τις περισσότερες παραγγελίες ήταν:
-
Σπίτι & Κήπος (35%)
-
Τεχνολογία (31%)
-
Υγεία & Ομορφιά (25,7%)
-
Μόδα (21%)
Όσον αφορά τον παραγόμενο τζίρο, στην πρώτη θέση βρέθηκε η Τεχνολογία (36%), ενώ ακολούθησε η κατηγορία Σπίτι – Κήπος (25%).
Έρευνα της Public κατέγραψε κορυφαίες επιλογές σε smartphones, τηλεοράσεις, έξυπνες οικιακές συσκευές και gaming προϊόντα, ενώ οι υπηρεσίες εγκατάστασης γνώρισαν αυξημένη ζήτηση.
Η ηλικιακή ομάδα 35–54 ετών παραμένει η πιο ενεργή, ενώ οι νεότερες γενιές ενισχύουν τη στροφή προς το mobile shopping, που το 2024 έφτασε το 84% των online αγορών.
Υπό πίεση οι καταναλωτές
Παρά το αυξημένο ενδιαφέρον για προσφορές, οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί. Έρευνα του ΙΟΒΕ έδειξε ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησε τον Οκτώβριο στις -47,6 μονάδες, με τους Έλληνες να παραμένουν οι πιο απαισιόδοξοι στην ΕΕ.
Το 58% των νοικοκυριών αναμένει επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ μόλις 6% προβλέπει βελτίωση. Παράλληλα, η πρόθεση για σημαντικές αγορές ενισχύεται, αλλά η δυνατότητα αποταμίευσης παραμένει εξαιρετικά χαμηλή – μόλις 15% των νοικοκυριών θεωρεί πιθανό να αποταμιεύσει τους επόμενους 12 μήνες.
Η Black Friday, έτσι, βρίσκει φέτος τους Έλληνες με περιορισμένη αγοραστική δύναμη, αλλά με έντονη διάθεση για “έξυπνες” αγορές και προσεκτική αξιοποίηση των προσφορών ενόψει των εορτών.

