Σημαντική πτώση στις καθημερινές δαπάνες των Ελλήνων καταναλωτών τον Ιούνιο και επιφυλακτικότητα ως προς τον καταμερισμό των εξόδων, διαπιστώνει έρευνα της Plum, της εφαρμογής διαχείρισης χρημάτων. Ειδικότερα, όπως κατέδειξαν τα στοιχεία, οι καταναλωτές στη χώρα μας τον Ιούνιο επαναξιολόγησαν τις καθημερινές δαπάνες και μείωσαν τα περιττά έξοδα, ιδιαίτερα ως προς την εστίαση, ενόψει και του καλοκαιριού.
Τον Ιούνιο, η μέση δαπάνη ανά χρήστη μειώθηκε αισθητά σε βασικές κατηγορίες εξόδων. Τις μεγαλύτερες μηνιαίες μειώσεις (σε σύγκριση με τον Μάιο) σημείωσαν οι κατηγορίες Προσωπικής Φροντίδας και Γυμναστικής (-50%), Εστίασης (-50%) και Ένδυσης και Αξεσουάρ (-45%), καταδεικνύοντας καθαρά την απομάκρυνση από προαιρετικές δαπάνες. Σημαντική ήταν και η μείωση στους Λογαριασμούς (-41%), ενώ οι κατηγορίες Σούπερ Μάρκετ (-4%) και Μεταφορές (-23%) κατέγραψαν ηπιότερες πτωτικές τάσεις, όλα μαζί αποτυπώνουν μια ευρύτερη προσπάθεια των νοικοκυριών να περιορίσουν τον προϋπολογισμό τους.
Η εικόνα αυτή ενδέχεται να αποτυπώνει μια στρατηγική παύση. Πολλοί καταναλωτές φαίνεται ότι περίμεναν τις θερινές εκπτώσεις, μείωσαν την ενεργειακή κατανάλωση ή έβαλαν στην άκρη χρήματα για τις διακοπές.
Καθώς ο πληθωρισμός φαίνεται να έχει κορυφωθεί, ορισμένες μειώσεις στις δαπάνες ενδέχεται να αντανακλούν την αποκλιμάκωση των τιμών. Ωστόσο, η σταθερή υποχώρηση της κατανάλωσης αναδεικνύει και μια πιο συνειδητή, προσεκτική στάση των καταναλωτών απέναντι στον προϋπολογισμό τους.
Τα ευρήματα προέρχονται από το μηνιαίο report Money Unwrapped της Plum, το οποίο αναλύει τις μεταβολές στη μέση δαπάνη ανά χρήστη με βάση πραγματικές συναλλαγές σε επιλεγμένες κατηγορίες.
Πλήγμα στην εστίαση
Ένα από τα πιο ξεκάθαρα μηνύματα στα δεδομένα είναι η σταθερή μείωση στη δαπάνη για έξοδο και εστίαση, η οποία υποχώρησε κατά -50% σε μηνιαία βάση τον Ιούνιο. Η συγκεκριμένη κατηγορία καταγράφει πλέον πέντε συνεχόμενους μήνες πτώσης, υποδεικνύοντας ότι τα γεύματα εκτός σπιτιού ίσως είναι από τις πρώτες πολυτέλειες που εγκαταλείπονται όταν εντείνεται η πίεση.
Παρόμοια πορεία ακολούθησαν και οι δαπάνες για διασκέδαση (-14%) και προσωπική φροντίδα (-50%), παρά τα εποχικά υψηλά που είχαν καταγραφεί την άνοιξη.
Αναθεώρηση ακόμη και στα απολύτως αναγκαία
Σε αντίθεση με προηγούμενες περιόδους, όπου οι περικοπές αφορούσαν κυρίως μη αναγκαίες δαπάνες, τα στοιχεία για τον Ιούνιο δείχνουν ξεκάθαρα πως ακόμη και βασικές κατηγορίες όπως σούπερ μάρκετ, λογαριασμοί και μεταφορές πλήττονται. Οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται να κάνουν επαναξιολόγηση ακόμη και των καθημερινών τους συνηθειών.