Τα περιθώρια κέρδους από τη διύλιση ντίζελ ενδέχεται να υποχωρήσουν ελαφρώς από τα πολύ υψηλά επίπεδα, αλλά είναι πιθανό να καταλήξουν πάνω από τους μακροπρόθεσμους μέσους όρους, δεδομένης της κρίσης στην παγκόσμια παραγωγική ικανότητα, σύμφωνα με την Goldman Sachs Group Inc.
H τιμή του ντίζελ έχει σημειώσει ραγδαία άνοδο τον τελευταίο καιρό, με τη μείωση των παγκόσμιων αποθεμάτων και την αύξηση της λεγόμενης χρηματοοικονομικής ζήτησης, σύμφωνα με αναλυτές. Οι απροσδόκητες διακοπές λειτουργίας των διυλιστηρίων στην Ευρώπη, σε συνδυασμό με την έλλειψη των τύπων αργού πετρελαίου που παράγουν αποστάγματα — μεταξύ άλλων από τη Βενεζουέλα, τον Καναδά και τον ΟΠΕΚ+ — επιδείνωσαν την κατάσταση.
Η στενότητα στην αγορά ντίζελ — κυρίως στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ — υπήρξε ένα ξεχωριστό θέμα της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου τους τελευταίους μήνες. Τα κέρδη έχουν μειωθεί καθώς τα αποθέματα έχουν συρρικνωθεί. Αυτή την εβδομάδα, η TotalEnergies SE προειδοποίησε ότι οι υψηλότερες τιμές του ντίζελ θα γίνουν «μόνιμο χαρακτηριστικό».
«Αναμένουμε κάποιο μετριασμό στα περιθώρια κέρδους του ντίζελ από τα πολύ υψηλά επίπεδα που βρίσκονται σήμερα», ανέφεραν οι αναλυτές της Goldman. Ωστόσο, θα παραμείνουν «πάνω από τους μέσους προ-πανδημικούς όρους, λόγω της συνεχιζόμενης διαρθρωτικής στενότητας στην παραγωγική ικανότητα των διυλιστηρίων».
Στις ΗΠΑ — ένα από τα πιο διαφανή μέρη της φυσικής αγοράς πετρελαίου — τα αποθέματα ντίζελ σε εθνικό επίπεδο παραμένουν στα χαμηλότερα επίπεδα από το 1996 σε εποχική βάση, ακόμη και μετά την αύξηση που σημείωσαν την περασμένη εβδομάδα. Στη Σιγκαπούρη, εν τω μεταξύ, τα αποθέματα μεσαίων αποσταγμάτων — μια κατηγορία που περιλαμβάνει το ντίζελ — έχουν πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2024.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, τα περιθώρια κέρδους από τη διύλιση ντίζελ αναμένεται να παραμείνουν περίπου 10 δολάρια ανά βαρέλι υψηλότερα το β’ εξάμηνο του έτους και το 2026, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της περιόδου 2013-2019. Τα περιθώρια κέρδους από το ευρωπαϊκό πετρέλαιο κίνησης προβλέπονται στα 23 δολάρια ανά βαρέλι έναντι 19 δολαρίων προηγουμένως, ενώ το αμερικανικό πετρέλαιο θέρμανσης — ένα παρόμοιο προϊόν — προβλέπεται στα 28 δολάρια ανά βαρέλι έναντι 23 δολαρίων.
Πιο μακροπρόθεσμα, η συνεχιζόμενη επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης της παγκόσμιας δυναμικότητας διύλισης — από 1,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2023-2024 σε 500.000 βαρέλια την ημέρα το 2025-2026 — θα διατηρήσει τα περιθώρια κέρδους των διυλισμένων προϊόντων σε υψηλά επίπεδα, σύμφωνα με την Goldman.