Η στροφή της δημόσιας διοίκησης προς το gov.gr δεν αποδεικνύεται μόνο διευκόλυνση για τους πολίτες, αλλά μεταφράζεται και σε σημαντικούς αριθμούς: εξοικονόμηση χρόνου, χρημάτων και πόρων.
Σύμφωνα με την ολοκληρωμένη μελέτη του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ), η ψηφιοποίηση 20 βασικών υπηρεσιών αποφέρει ετησίως 312 εκατ. ευρώ όφελος, ενώ η ταχύτητα εξυπηρέτησης αυξάνεται σε ποσοστό 88% για ιδιώτες και επιχειρήσεις και 97% για τη δημόσια διοίκηση. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη συστηματική αποτίμηση του gov.gr έως σήμερα.
Τι μετρήθηκε και γιατί
Η έρευνα εξετάζει είκοσι υπηρεσίες από οκτώ κεντρικές κατηγορίες του gov.gr, οι οποίες δέχονται περίπου 14 εκατομμύρια αιτήματα κάθε χρόνο. Επιλέχθηκαν βάσει επισκεψιμότητας, συχνότητας χρήσης, κοινωνικού αποτυπώματος – ιδίως για ευπαθείς ομάδες – αλλά και της συμβολής τους στη βελτίωση διεθνών δεικτών ψηφιακής διακυβέρνησης.
Η αποτίμηση δεν περιορίστηκε στο οικονομικό σκέλος: για πρώτη φορά εξετάστηκαν περιβαλλοντικά οφέλη και πραγματοποιήθηκε πρωτογενής έρευνα με πάνω από 3.000 συνεντεύξεις χρηστών σε όλη τη χώρα.
Σημαντική μείωση κόστους και διαδικασιών
Το αποτέλεσμα της ψηφιοποίησης είναι εντυπωσιακό. Οι χρόνοι διεκπεραίωσης μειώνονται, οι διαδικασίες απλουστεύονται και οι μετακινήσεις περιορίζονται δραστικά.
Ενδεικτικά, η έρευνα κατέγραψε:
-
Αποφυγή 19,1 εκατ. μετακινήσεων
-
Εξοικονόμηση 62,5 εκατ. φύλλων χαρτιού ετησίως
-
Μείωση εκπομπών CO₂ κατά 33.000 τόνους
Οι υπηρεσίες με το μεγαλύτερο όφελος ανά εκτέλεση είναι η μεταβίβαση ακινήτου, η αξιολόγηση αναπηρίας από τα ΚΕΠΑ και η παροχή ηλεκτρονικών δικαστικών αποφάσεων.
Ψηφιακός πολίτης με υψηλές προσδοκίες
Τα στοιχεία της ποιοτικής έρευνας επιβεβαιώνουν το θετικό αποτύπωμα στην καθημερινότητα των πολιτών. Το 76% δηλώνει πολύ ή απόλυτα ικανοποιημένο από τη χρήση των υπηρεσιών, με τους πιο ισχυρούς παράγοντες θετικής αξιολόγησης να είναι:
-
Η ευκολία χρήσης από υπολογιστή (79%)
-
Η εξάλειψη των μετακινήσεων (77%)
-
Η αποτελεσματικότητα των διαδικασιών (77%)
Το gov.gr αποτελεί πλέον το βασικό κανάλι επικοινωνίας του πολίτη με το κράτος, συγκεντρώνοντας 65% των προτιμήσεων, έναντι μόλις 13% για τις ιστοσελίδες των φορέων και 12% για τα ΚΕΠ.
Υπηρεσίες που χρησιμοποιούνται περισσότερο
Στην κορυφή της χρήσης και της αξιολόγησης βρίσκονται:
-
Πιστοποιητικό Οικογενειακής Κατάστασης – περίπου 3,2 εκατ. χρήσεις ετησίως
-
Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου (γνήσιο υπογραφής) – 2 εκατ. χρήσεις
-
Know Your Customer – 5,2 εκατ. χρήσεις
-
Έκδοση Δελτίου Ανεργίας – 1 εκατ. αιτήματα ετησίως
Παράλληλα, οι χρήστες ζητούν περαιτέρω βελτιώσεις:
-
Λιγότερα δικαιολογητικά (37%)
-
Προσυμπλήρωση στοιχείων και ενημέρωση για την πορεία του αιτήματος (36%)
Η κυρίαρχη πρόταση όμως είναι να ενταχθούν ακόμη περισσότερες υπηρεσίες στην πύλη.

