Η κυβερνητική συμμαχία της Γερμανίας επιβεβαίωσε τη Δευτέρα ότι θα παρατείνει τη φοροαπαλλαγή για τα νέα ηλεκτρικά οχήματα έως το 2035, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής στήριξης της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας και της πράσινης μετάβασης.
Ο υπουργός Οικονομικών και αντικαγκελάριος Λαρς Κλινγκμπάιλ (SPD) αναμένεται να παρουσιάσει σχέδιο νόμου τις επόμενες ημέρες, το οποίο θα διατηρεί το ισχύον καθεστώς απαλλαγής από τον φόρο ταξινόμησης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2035.
«Για να βγάλουμε σημαντικά περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους τα επόμενα χρόνια, πρέπει να δώσουμε τώρα τα σωστά κίνητρα», δήλωσε ο Κλινγκμπάιλ στο γερμανικό πρακτορείο DPA.
Η συμφωνία του συνασπισμού και η κρίσιμη σύνοδος
Η παράταση της φοροαπαλλαγής εντάσσεται στη συμφωνία του κυβερνητικού συνασπισμού μεταξύ του καγκελάριου Φρίντριχ Μερτς (CDU) και του SPD του Κλινγκμπάιλ.
Η επιβεβαίωση ήρθε ενόψει της κρίσιμης συνόδου για την αυτοκινητοβιομηχανία, που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη στην Καγκελαρία, με συμμετοχή κυβερνητικών αξιωματούχων, στελεχών εταιρειών και εκπροσώπων εργαζομένων.
Η ατζέντα θα επικεντρωθεί στη στήριξη του κλάδου απέναντι σε προκλήσεις όπως:
-
ο κινεζικός ανταγωνισμός,
-
οι αμερικανικοί δασμοί,
-
και το υψηλό ενεργειακό κόστος.
Αναταράξεις στον κλάδο και απώλειες θέσεων εργασίας
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε αναταραχή, καθώς οι πρόσφατες ανακοινώσεις αποκάλυψαν δραστικά μέτρα συρρίκνωσης:
-
Η Volkswagen AG περιόρισε την παραγωγή της.
-
Η Robert Bosch GmbH ανακοίνωσε περικοπή 13.000 θέσεων εργασίας.
-
Η ZF Friedrichshafen AG προανήγγειλε κατάργηση 7.600 θέσεων στο τμήμα ηλεκτρικών συστημάτων μετάδοσης κίνησης.
Οι απώλειες αυτές εντείνουν την ανησυχία για σχεδόν 100.000 θέσεις εργασίας που αναμένεται να χαθούν έως το 2030.
«Χρειαζόμαστε τώρα ένα ισχυρό πακέτο στήριξης για να οδηγήσουμε τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία στο μέλλον και να διασφαλίσουμε τις θέσεις εργασίας», δήλωσε ο Κλινγκμπάιλ.
«Θέλουμε τα καλύτερα αυτοκίνητα να συνεχίσουν να κατασκευάζονται στη Γερμανία».
Κόστος και πολιτικές προεκτάσεις
Η παράταση της φοροαπαλλαγής εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 600 εκατ. ευρώ έως το 2029, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών.
Στο πλαίσιο της συνολικής στρατηγικής του, ο Μερτς έχει ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση να επαναξιολογήσει τον στόχο του 2035 για τον τερματισμό των κινητήρων εσωτερικής καύσης, προτείνοντας πιο ευέλικτη μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα.
«Δεν έχουμε καταλήξει ακόμη σε κοινή θέση στο εσωτερικό της κυβέρνησης, αλλά ελπίζω αυτό να συμβεί σύντομα», δήλωσε ο καγκελάριος στο n-tv.
«Δεν θέλω η Γερμανία να ανήκει στα κράτη που θα επιμείνουν σε αυτή τη λανθασμένη απαγόρευση».
Αντιδράσεις και επόμενα βήματα
Παρότι ορισμένα στελέχη του SPD, όπως ο υπουργός Περιβάλλοντος Κάρστεν Σνάιντερ, εκφράζουν αντιρρήσεις, το κόμμα αναμένεται να δώσει τη στήριξή του εντός της εβδομάδας.
Το θέμα θα τεθεί στις συνομιλίες του συνασπισμού την Τετάρτη στο Βερολίνο.
Ο Όλαφ Λις, πρωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας –όπου το τοπικό κράτος είναι δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της Volkswagen– δήλωσε ότι η προτεραιότητα πρέπει να είναι η προστασία των θέσεων εργασίας.
«Ο στόχος για αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2035 δεν είναι ρεαλιστικός», ανέφερε στην εφημερίδα NWZ.
«Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης πρέπει να επιτραπούν και μετά το 2035, με παράλληλη προώθηση εναλλακτικών καυσίμων».