Σε παγκόσμιο επίπεδο, τέσσερις χώρες ξεχωρίζουν στη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση: η Νορβηγία, η Ολλανδία, η Κίνα και η Σιγκαπούρη. Ανάμεσά τους, η Κίνα διατηρεί την ηγετική θέση, καλύπτοντας περίπου το 65% των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) παγκοσμίως. Είναι, μάλιστα, η μόνη χώρα όπου η τιμή αγοράς ενός νέου ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι χαμηλότερη από ενός οχήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης, γεγονός που αποδεικνύει τη μαζική ωρίμανση της αγοράς της.
Μια διεθνής μελέτη που αξιολόγησε τέσσερις τομείς – κυβερνητικά κίνητρα, υποδομές, προσφορά και ζήτηση – κατέγραψε ότι αρκετές χώρες σημείωσαν μικρότερη πρόοδο το 2025 σε σχέση με το 2024, λόγω περιορισμένων επιχορηγήσεων. Η Νορβηγία παραμένει η ηγέτιδα δύναμη της Ευρώπης, όχι μόνο στην πώληση νέων EVs, αλλά και στην αγορά μεταχειρισμένων, όπου οι Νορβηγοί δείχνουν εντονότερο ενδιαφέρον σε σχέση με άλλους Ευρωπαίους οδηγούς.
Σύμφωνα με έρευνα της PwC, που ανέλυσε την ετοιμότητα 28 χωρών για την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης, η Γαλλία, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτουν ανεπτυγμένες υποδομές φόρτισης και ισορροπημένη προσφορά–ζήτηση, ωστόσο υστερούν σε φορολογικά κίνητρα. Αντίθετα, η Ισπανία και η Πολωνία προσφέρουν πιο γενναιόδωρες επιδοτήσεις, αλλά αντιμετωπίζουν προβλήματα στις υποδομές.
Στην Ευρώπη, η Ιταλία, η Ολλανδία και η Σλοβακία εντείνουν τις προσπάθειες ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης, με την PwC να υπογραμμίζει ότι τα οικονομικά κίνητρα, οι φοροαπαλλαγές και τα προγράμματα ενίσχυσης παίζουν καθοριστικό ρόλο στη μετάβαση των καταναλωτών σε ηλεκτρικά οχήματα.
Αντίθετα, στις χώρες της Μέσης Ανατολής, η ζήτηση για EVs παραμένει χαμηλή, κυρίως λόγω του φθηνού κόστους ορυκτών καυσίμων. Ωστόσο, η Σαουδική Αραβία πραγματοποιεί μεγάλες επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με στόχο να επιταχύνει τη μετάβαση στην ενέργεια από μπαταρίες και να αναδειχθεί σε περιφερειακό κόμβο ηλεκτροκίνησης.
Το χαμηλότερο ενεργειακό κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας παραμένει, σύμφωνα με τους ερευνητές, το πιο πειστικό επιχείρημα υπέρ της υιοθέτησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η δυνατότητα οικιακής φόρτισης ενισχύει το πλεονέκτημα αυτό, αφού η ενέργεια είναι πολύ φθηνότερη σε σχέση με την τιμή που χρεώνεται στους δημόσιους ταχυφορτιστές, καθιστώντας την ηλεκτροκίνηση πιο οικονομική και βιώσιμη λύση για τους οδηγούς.

