Η απρόβλεπτη πορεία του καιρού εξελίσσεται σε έναν από τους πιο κρίσιμους κινδύνους για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της Ινδίας, οι οποίες ήδη αντιμετωπίζουν επιβράδυνση της ζήτησης από τους 1,4 δισεκατομμύρια καταναλωτές της χώρας. Το φετινό καλοκαίρι ήταν ασυνήθιστα δροσερό, ενώ η έναρξη των μουσώνων ήρθε νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά μετά το 2009, πλήττοντας τις πωλήσεις εταιρειών με προϊόντα από ταλκ μέχρι κλιματιστικά.
Η Blue Star Ltd., ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κλιματιστικών της χώρας, αναγκάστηκε να περιορίσει την παραγωγή της έως και 25% κατά τους μήνες Απρίλιο με Ιούνιο, καθώς η καταναλωτική ζήτηση κατέρρευσε. Η εταιρεία ανέβαλε εισαγωγές συμπιεστών, πρόκειται για ένα βασικό εξάρτημα στα κλιματιστικά και προσέφερε πίστωση σε αντιπροσώπους που είχαν απομείνει με απούλητα αποθέματα. Παρόμοια επιβράδυνση στις πωλήσεις κατέγραψαν και οι ανταγωνιστές Havells Ltd. και Voltas Ltd., θυγατρική του ομίλου Tata.
«Ήταν σαν να ετοιμαζόμασταν για έναν γάμο που τελικά ακυρώθηκε», σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος της Blue Star, Μπι Τιαγκαρατζάν, χαρακτηρίζοντας την περίοδο «επώδυνη».
Τα τελευταία σαράντα χρόνια, η Ινδία έχει βιώσει τετραπλασιασμό στη συχνότητα, την ένταση και την απρόβλεπτη φύση των ακραίων καιρικών φαινομένων. Η εξέλιξη αυτή καθιστά όλο και πιο απαιτητικό τον στρατηγικό σχεδιασμό για τις επιχειρήσεις, από την Hindustan Unilever Ltd. μέχρι την Eternal Ltd. ιδιοκτήτρια των Zomato και Blinkit και την κατασκευαστική Larsen & Toubro Ltd.
Η Ινδία, ως μία από τις πλέον πληγείσες χώρες από την κλιματική αλλαγή, λειτουργεί ως μικρογραφία για όσα πιθανώς θα ακολουθήσουν και σε άλλες μεγάλες οικονομίες. Καθώς ο πλανήτης καταγράφει ρεκόρ σε θερμοκρασίες, βροχοπτώσεις και ακραία φαινόμενα, οι επιχειρήσεις προσπαθούν να προβλέψουν και να προετοιμαστούν για ένα αβέβαιο μέλλον.
Κατά το τελευταίο εξάμηνο, τα στελέχη κορυφής και οι χρηματιστηριακοί αναλυτές αναφέρθηκαν στις έννοιες «καθυστερημένο καλοκαίρι» και «καθυστερημένος χειμώνας» περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη φορά τα τελευταία πέντε χρόνια, σύμφωνα με ανάλυση απομαγνητοφωνημένων κλήσεων αποτελεσμάτων από το Bloomberg.
«Αυτό το τρίμηνο είναι ιδιαίτερα προκλητικό για το θερινό μας χαρτοφυλάκιο», ανέφερε ο Μόαν Γκοένκα, αντιπρόεδρος της Emami Ltd., της εταιρείας που παράγει ταλκ, σε τηλεδιάσκεψη με επενδυτές τον προηγούμενο μήνα. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η εταιρεία θα προσπαθήσει να αντισταθμίσει τη ζημία μέσω άλλων κατηγοριών προϊόντων.
Η Varun Beverages Ltd., που εμφιαλώνει τα αναψυκτικά Pepsi στην Ινδία, είχε δηλώσει τον Απρίλιο ότι προχωρούσε σε ενίσχυση της παραγωγής ενόψει αυξημένης θερινής ζήτησης. Αντί αυτού, οι ασυνήθιστες βροχές πιθανότατα επηρέασαν αρνητικά τα αποτελέσματά της, σύμφωνα με ανάλυση της Jefferies. Ο οίκος επεσήμανε επίσης εξασθένηση της ζήτησης στις εταιρείες Dabur Ltd. και Tata Consumer Products Ltd.
Η εποχική ζήτηση του καλοκαιριού, όπως σημειώνουν οι αναλυτές της Nuvama με επικεφαλής τον Αμπνίς Ρόι, είναι ευαίσθητη στον χρόνο: «Αν χαθεί, δύσκολα ανακτάται».
Οι συχνοί καύσωνες συμβάλλουν στην έλλειψη εργατικού δυναμικού στην Larsen & Toubro, ακόμη και όταν η εταιρεία διαμορφώνει βάρδιες σε πρωινές και απογευματινές ώρες. Η Eternal Ltd., η οποία διαχειρίζεται τις εφαρμογές Zomato και Blinkit, δήλωσε πως αντιμετωπίζει εποχιακή έλλειψη διανομέων κατά τους θερινούς μήνες.
Η Hindustan Unilever, που διαθέτει καλλυντικά όπως Ponds και Vaseline, ανέφερε πως η επιδόσεις της στο τελευταίο τρίμηνο του 2023 ήταν συγκρατημένες, εν μέρει λόγω της καθυστερημένης άφιξης του χειμώνα.
Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του Centre for Science and Environment και του περιοδικού Down To Earth, η Ινδία κατέγραψε ακραία καιρικά φαινόμενα στο 88% των ημερών του 2024, σε μία ή περισσότερες περιοχές της χώρας. Στο διάστημα 1993-2022, η Ινδία υπέστη απώλειες ύψους 180 δισ. δολαρίων από ακραία ζέστη και καταρρακτώδεις βροχές, σύμφωνα με την έκθεση Climate Risk Index 2025.
«Οι επιχειρήσεις γνώριζαν τις οικονομικές συνέπειες του καιρού, αλλά δεν είχαν αξιόπιστα δεδομένα για να τα αξιοποιήσουν», δήλωσε ο Σάμουελ Τζον, συνιδρυτής και CEO της mistEO, εταιρείας πρόβλεψης καιρού. Από την εποχή της πανδημίας Covid-19 και έπειτα, οι μετεωρολογικές προβλέψεις έχουν περάσει στο προσκήνιο, προσέθεσε ο Τζον.

Εκτός από τον αγροτικό τομέα, όλο και περισσότερες εταιρείες από τους κλάδους καταναλωτικών αγαθών, ταχυμεταφορών, logistics και κατασκευών απευθύνονται πλέον στη Skymet Weather Services Pvt., σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας, Γιόγκες Πατίλ. Οι νεότεροι αυτοί πελάτες που επιθυμούν δομημένες προβλέψεις βάσει ημερολογίου – αντιπροσωπεύουν σήμερα περίπου το 50% των εσόδων της θυγατρικής της Reliance Industries Ltd.
Η Zomato, από την πλευρά της, έχει εγκαταστήσει πάνω από 750 μετεωρολογικούς σταθμούς σε 60 πόλεις για τη συλλογή αναλυτικών δεδομένων. Καθώς οι επιχειρήσεις προσπαθούν να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα του απρόβλεπτου καιρού, η προετοιμασία και η διαφοροποίηση αποτελούν κλειδιά για την ανθεκτικότητά τους.
Η Blue Star παραμένει αισιόδοξη ότι θα καλύψει σημαντικό μέρος των απωλειών έως το τέλος του έτους, εστιάζοντας σε εταιρικούς πελάτες, όπου η ζήτηση είναι σταθερότερη. Ωστόσο, η ανάγκη για στρατηγική προσαρμογή στο κλίμα αποκτά προτεραιότητα για τον Τιαγκαρατζάν, ο οποίος εργάζεται στον τομέα των κλιματιστικών επί τέσσερις δεκαετίες.
«Η προβλεψιμότητα μειώνεται χρόνο με τον χρόνο», σημείωσε. «Μπορείς μόνο να προετοιμάζεσαι για το χειρότερο».