Θετικό πρόσημο καταγράφει τα τελευταία χρόνια η αξία των πωλήσεων καλλυντικών στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με κλαδική μελέτη της ICAP CRIF, παρά την αυξανόμενη επιβάρυνση των καταναλωτών από τις γενικές πληθωριστικές πιέσεις και τις αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών.
Η ανοδική αυτή τάση οφείλεται εν μέρει στις ανατιμήσεις των προϊόντων, αν και οι συνθήκες της αγοράς δυσκολεύουν την απρόσκοπτη ενίσχυση του κύκλου εργασιών των εταιρειών του κλάδου.
Η Σταματίνα Παντελαίου, διευθύντρια Οικονομικών και Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, σημειώνει ότι οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών εντοπίζονται στη διετία 2022-2023. Για το 2024, παρατηρείται αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, ωστόσο η συμπεριφορά των καταναλωτών στρέφεται προς πιο οικονομικές επιλογές.
Τι επηρεάζει τη ζήτηση των προϊόντων ομορφιάς
Παράγοντες όπως οι τιμές, το διαθέσιμο εισόδημα, η ηλικία και το φύλο των καταναλωτών, η εποχικότητα και η προβολή μέσω διαφημίσεων επηρεάζουν σημαντικά τη ζήτηση για προϊόντα καλλωπισμού και φροντίδας.
Σύμφωνα με την Ελένη Δεμερτζή, senior manager της ICAP CRIF, η αξία της εγχώριας παραγωγής καλλυντικών αυξήθηκε σταθερά μετά το 2020, με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 11% την περίοδο 2021-2024. Την αύξηση αυτή ενισχύουν και οι εξαγωγές.
Κυρίαρχη θέση στην παραγωγή έχουν τα προϊόντα περιποίησης δέρματος, ακολουθούμενα από τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών. Η εγχώρια αγορά παρουσιάζει αντίστοιχα αυξητική πορεία, με άνοδο της συνολικής αξίας των πωλήσεων κατά περίπου 12% το 2023 και εκτιμώμενη περαιτέρω αύξηση 6% για το 2024.
Η συμβολή των εξαγωγών και η δυναμική των υποκατηγοριών
Οι εξαγωγές καλλυντικών έχουν ισχυροποιηθεί αισθητά, σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 14% την τελευταία τετραετία, αν και μέρος αυτών αφορά επανεξαγωγές.
Τα προϊόντα φροντίδας δέρματος διατηρούν την πρωτοκαθεδρία, καλύπτοντας το 52% των συνολικών πωλήσεων. Ακολουθούν τα προϊόντα για τα μαλλιά με ποσοστό 26%.
Το κανάλι της ευρείας διανομής και η ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου
Καθοριστικό ρόλο για την επιτυχία των επιχειρήσεων του κλάδου παίζει η στρατηγική διανομής. Η ευρεία διανομή καταλαμβάνει περίπου το 32% των πωλήσεων, ενώ ακολουθούν τα φαρμακεία και η επιλεκτική διανομή.
Παράλληλα, η κατηγορία των online πωλήσεων ενισχύεται συνεχώς, με τους καταναλωτές να στρέφονται σε ηλεκτρονικά καταστήματα λόγω της μεγάλης ποικιλίας, της ταχύτητας και της ευελιξίας στην παράδοση. Το μερίδιο των online πωλήσεων φτάνει περίπου το 15%, περιλαμβάνοντας όλα τα κανάλια διανομής.
Η μελέτη περιλαμβάνει και χρηματοοικονομική ανάλυση, με βάση ισολογισμούς 32 επιχειρήσεων για την πενταετία 2019-2023. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι πωλήσεις των εταιρειών παρουσίασαν συνεχή αύξηση από το 2021 έως το 2023.
Το 2023, οι συνολικές πωλήσεις των επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 7,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 13,6%, ενώ τα κέρδη EBITDA ενισχύθηκαν κατά 16,9%, ανακάμπτοντας μετά την πτώση του 2022.