Νέους κανόνες που αλλάζουν ριζικά το καθεστώς των ευρωπαϊκών αδειών οδήγησης ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με στόχο να ενισχύσει την οδική ασφάλεια και να περιορίσει τα τροχαία δυστυχήματα, τα οποία κοστίζουν τη ζωή σε σχεδόν 20.000 ανθρώπους ετησίως στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Διασυνοριακή επιβολή κυρώσεων
Ένα από τα πιο κρίσιμα σημεία της νέας οδηγίας είναι η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των κρατών-μελών. Πλέον, οι αποφάσεις για αφαίρεση, αναστολή ή περιορισμό αδειών οδήγησης θα κοινοποιούνται υποχρεωτικά στη χώρα έκδοσης, ώστε να μην μένουν ατιμώρητοι οι παραβάτες που οδηγούν στο εξωτερικό.
Όπως τόνισε ο εισηγητής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ματέο Ρίτσι, σχεδόν το 40% των οδηγών που έχουν τιμωρηθεί σε άλλη χώρα δεν αντιμετωπίζουν συνέπειες στη χώρα καταγωγής τους.
«Ένα ισχυρότερο σύστημα παρακολούθησης θα σώσει ζωές», υπογράμμισε.
Ψηφιακή άδεια οδήγησης έως το 2030
Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία εισάγει την ψηφιακή άδεια οδήγησης, η οποία θα είναι διαθέσιμη μέσω κινητού τηλεφώνου και θα αποτελεί τη βασική μορφή ταυτοποίησης οδηγών έως το 2030.
Η ευρωβουλευτής Γιούτα Πάουλους (Πράσινοι, Γερμανία) σημείωσε πως «οι πολίτες θα έχουν πλήρη ελευθερία επιλογής μεταξύ ηλεκτρονικής και φυσικής κάρτας, διασφαλίζοντας ευελιξία και ίση μεταχείριση σε όλη την ΕΕ».
Νέα εκπαίδευση και αυστηρότεροι κανόνες για νέους οδηγούς
Η εκπαίδευση των νέων οδηγών αναβαθμίζεται, δίνοντας έμφαση στην προστασία των πεζών, ποδηλατών και παιδιών.
Παράλληλα, καθιερώνεται δοκιμαστική περίοδος δύο ετών για όλους τους αρχάριους οδηγούς. Κατά τη διάρκεια αυτής, ισχύουν αυστηρότερες κυρώσεις για παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η μη χρήση ζώνης ή παιδικών καθισμάτων.
Οι νέοι 17 ετών θα μπορούν να λάβουν άδεια οδήγησης κατηγορίας Β, αλλά θα οδηγούν μόνο υπό επίβλεψη έμπειρου οδηγού έως ότου συμπληρώσουν τα 18.
Διάρκεια ισχύος και ιατρικοί έλεγχοι
Οι νέες άδειες οδήγησης θα ισχύουν 15 έτη για αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, ενώ για φορτηγά και λεωφορεία η διάρκεια μειώνεται σε πέντε έτη.
Τα κράτη-μέλη που χρησιμοποιούν την άδεια και ως δελτίο ταυτότητας μπορούν να περιορίσουν την ισχύ της στα 10 έτη.
Για τους οδηγούς άνω των 65 ετών, προβλέπεται η δυνατότητα πιο συχνών ιατρικών ελέγχων ή υποχρέωσης σε επανεκπαίδευση, εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο.
Διέξοδος στην έλλειψη επαγγελματιών οδηγών
Η ΕΕ επιχειρεί να αντιμετωπίσει και τη σοβαρή έλλειψη επαγγελματιών οδηγών. Με τους νέους κανόνες, η άδεια οδήγησης φορτηγού (κατηγορίας Γ) θα μπορεί να αποκτάται από 18 ετών, ενώ η άδεια λεωφορείου (κατηγορίας Δ) από 21 ετών, εφόσον οι ενδιαφερόμενοι διαθέτουν πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας.
Χωρίς το πιστοποιητικό, τα ηλικιακά όρια ανέρχονται στα 21 και 24 έτη αντίστοιχα.
Εφαρμογή των νέων διατάξεων
Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Τα κράτη-μέλη θα διαθέτουν τρία χρόνια για να ενσωματώσουν τις αλλαγές στο εθνικό τους δίκαιο και έναν επιπλέον χρόνο για την πλήρη εφαρμογή του νέου πλαισίου.

