Στην εφαρμογή νέου ολοκληρωμένου κανονισμού κυκλοφορίας και στάθμευσης για τα πατίνια (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα – Ε.Π.Η.Ο.) προχωρά ο δήμος Αθηναίων, μετά και την ψήφισή του κατά πλειοψηφία στο σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο.
Στόχος είναι η βελτίωση της αστικής κινητικότητας, η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και η προστασία του δημόσιου χώρου, όπως επισήμαναν ο δήμαρχος Χάρης Δούκας και οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι.
«Απελευθερώνουμε δημόσιο χώρο και βάζουμε τάξη στο χάος με τα πατίνια», δήλωσε ο κ. Δούκας, προσθέτοντας ότι προωθείται η μικροκινητικότητα με ξεκάθαρους κανόνες σε κάθε Δημοτική Κοινότητα. Με το νέο κανονισμό, απαγορεύεται η κίνηση των Ε.Π.Η.Ο. στα πεζοδρόμια, γύρω από την Ακρόπολη, στην Ερμού και στην Αιόλου, ενώ θεσπίζονται όρια ταχύτητας και δημιουργούνται 1.574 θέσεις στάθμευσης για εταιρείες εκμίσθωσης σε 124 ζώνες μαζικής στάθμευσης.
Τι αλλάζει για τα πατίνια στην Αθήνα
Η εφαρμογή των νέων κανόνων στοχεύει στον περιορισμό της ακανόνιστης στάθμευσης και της ανασφαλούς χρήσης των Ε.Π.Η.Ο.
1. Κυκλοφορία
Η κυκλοφορία των Ε.Π.Η.Ο. εντάσσεται στις ρυθμίσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με εξειδικευμένες προβλέψεις για επιτρεπόμενες και απαγορευμένες περιοχές.
Πλήρης απαγόρευση κυκλοφορίας και στάθμευσης εφαρμόζεται γύρω από την Ακρόπολη, σε άλση και στους πεζόδρομους Ερμού και Αιόλου.
Θεσπίζεται όριο ταχύτητας 6 χλμ./ώρα στην περιοχή του Ψυρρή, στον πεζόδρομο Κεραμεικού, καθώς και σε όλους τους πεζοδρόμους και κοινόχρηστους χώρους.
Απαγορεύεται η κίνηση σε πεζοδρόμια, με τον οδηγό να κινείται ως πεζός έχοντας το όχημα στο πλάι.
Δεν επιτρέπεται κυκλοφορία σε οδούς με όριο άνω των 50 χλμ./ώρα.
Οι εταιρείες εκμίσθωσης συστήνεται να εφαρμόζουν λογισμικό εντοπισμού οχήματος και περιορισμού ταχύτητας («κόφτης»).
2. Στάθμευση
Για τους πολίτες, η στάθμευση πρέπει να διασφαλίζει ελεύθερη δίοδο 1,5 μέτρου, ενώ απαγορεύεται σε ράμπες, διαβάσεις, εισόδους κτιρίων και σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους.
Για τις εταιρείες εκμίσθωσης, η στάθμευση σε κοινόχρηστο χώρο επιτρέπεται αποκλειστικά στις 124 ζώνες μαζικής στάθμευσης, με 1.574 θέσεις συνολικά, διαστάσεων 1,3 μ. × 0,4 μ.
Αναλυτικά οι θέσεις ανά Δημοτική Κοινότητα:
1η Δ.Κ.: 516 θέσεις – χρέωση 120€/έτος
2η Δ.Κ.: 178 θέσεις – χρέωση 120€/έτος
3η Δ.Κ.: 134 θέσεις – χρέωση 80€/έτος
4η Δ.Κ.: 168 θέσεις – χρέωση 60€/έτος
5η Δ.Κ.: 214 θέσεις – χρέωση 60€/έτος
6η Δ.Κ.: 148 θέσεις – χρέωση 80€/έτος
7η Δ.Κ.: 216 θέσεις – χρέωση 80€/έτος
3. Αδειοδότηση εταιρειών Ε.Π.Η.Ο.
Η διαδικασία προβλέπει υποβολή αίτησης βάσει των όρων του νόμου και του κανονισμού, με ετήσια αξιολόγηση φακέλων. Κάθε εταιρεία μπορεί να διεκδικήσει συγκεκριμένο μέγιστο αριθμό θέσεων ανά ζώνη, ενώ η τελική διαμόρφωση και διαγράμμιση γίνεται από τον δήμο σε συνεργασία με τις εταιρείες.
4. Κυρώσεις και έλεγχος
Ο κανονισμός συνοδεύεται από σαφές πλαίσιο κυρώσεων.
Εφαρμόζονται οι προβλέψεις του Κ.Ο.Κ. για παραβάσεις, ενώ προβλέπεται απομάκρυνση παράνομα σταθμευμένων οχημάτων και δυνατότητα ανάκλησης άδειας.
Όλα τα πατίνια πρέπει να διαθέτουν μοναδικό σειριακό αριθμό και να καταγράφονται σε ειδικό Μητρώο.
Η παρακολούθηση στόλου θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο μέσω λογισμικού με τη ΔΑΕΜ Α.Ε. ΟΤΑ, ενώ οι έλεγχοι διενεργούνται από τη Δημοτική Αστυνομία και τις αρμόδιες Αρχές.
Η Διεύθυνση Καθαριότητας μπορεί να προχωρά σε άρση οχημάτων και επιβολή προστίμων βάσει σειριακού αριθμού.
Η εφαρμογή του νέου κανονισμού θα συνοδευτεί από σήμανση, διαμόρφωση ειδικών θέσεων στάθμευσης, ψηφιακή παρακολούθηση μέσω πλατφόρμας και ενημερωτική καμπάνια για χρήστες και εταιρείες. Με αυτό το βήμα, ο δήμος Αθηναίων επιδιώκει να εντάξει τη μικροκινητικότητα στην καθημερινότητα της πόλης, με προτεραιότητα την ασφάλεια, την προσβασιμότητα και τον σεβασμό του δημόσιου χώρου.

