Σε οκτώ σημεία της Αττικής αναμένεται να εγκατασταθούν κάμερες μέχρι τα τέλη του έτους. Σκοπός είναι η αναβάθμιση, η καταγραφή, η βεβαίωση και η είσπραξη τροχονομικών παραβάσεων μέσω διαφανών ψηφιακών διαδικασιών, με έμφαση στην αύξηση της οδικής ασφάλειας και στην πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων.
Οι περιοχές περιλαμβάνουν κεντρικές οδούς, όπως η Πανεπιστημίου και η Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας, καθώς και Δήμους όπως η Αγία Παρασκευή και η Ραφήνα.
Συνοπτικά, τα οκτώ σημεία είναι:
-
Δήμος Αθηναίων: Πανεπιστημίου και Λ. Βασ. Σοφίας
-
Δήμος Αγίας Παρασκευής: Λ. Μεσογείων και Λ. Χαλανδρίου
-
Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου: Λ. Μαραθώνος και Φλέμινγκ
-
Δήμος Καλλιθέας: Λ. Συγγρού και Αγίας Φωτεινής
-
Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης: Λ. Ποσειδώνος και Ερμού
-
Δήμος Αλίμου: Λ. Ποσειδώνος και Λ. Αλίμου
-
Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης: Λ. Βουλιαγμένης και Τήνου
-
Δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού: Λ. Κηφισίας και Εθν. Αντιστάσεως
Οι κάμερες θα κουμπώσουν στο πληροφοριακό σύστημα που θα λειτουργήσει έως το Πάσχα και θα καταγράφουν σημαντικές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως:
-
Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
-
Υπέρβαση ταχύτητας
-
Μη χρήση ζώνης ασφαλείας
-
Χρήση κινητού κατά την οδήγηση
-
Κίνηση σε λωρίδες έκτακτης ανάγκης
Η ένταση των ελέγχων αποσκοπεί στην πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων και στην ευαισθητοποίηση των πολιτών για την οδική ασφάλεια.
Μέσω gov η ενημέρωση των πολιτών
Η μεταρρύθμιση περιλαμβάνει τη δημιουργία του Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.), υπό την εποπτεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το σύστημα θα διασυνδέει δεδομένα από φορητές συσκευές και κάμερες παρακολούθησης, προσφέροντας αυτοματοποιημένη καταγραφή και επεξεργασία παραβάσεων.
Τα δεδομένα θα περιλαμβάνουν εικόνες, βίντεο και χρονικά μεταδεδομένα, με κρυπτογραφημένη διαβίβαση για την προστασία προσωπικών δεδομένων. Οι πολίτες θα ενημερώνονται μέσω ψηφιακής θυρίδας στο gov.gr ή μέσω μηνυμάτων και θα μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικές ενστάσεις.
Τι ανέφερε ο Δημήτρης Παπαστεργίου
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, δήλωσε ότι ο νόμος για την "Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας" δεν αφορά μόνο διαδικασίες, αλλά την προστασία της ανθρώπινης ζωής.
Το νέο σύστημα στοχεύει στην αντιμετώπιση αιτιών συγκρούσεων, όπως:
-
Υπερβολική ταχύτητα
-
Χρήση κινητού
-
Παραβίαση φωτεινών σηματοδοτών
-
Μη χρήση κράνους και ζώνης
Η μεταρρύθμιση βασίζεται σε δύο άξονες:
-
Εγκατάσταση καμερών σε επικίνδυνα σημεία
-
Δημιουργία του Ενιαίου Πληροφοριακού Συστήματος, για άμεση ενημέρωση πολιτών, γρήγορη βεβαίωση παραβάσεων, απλοποιημένες ενστάσεις και ηλεκτρονική πληρωμή, εξασφαλίζοντας πλήρη διαφάνεια.
Η πιλοτική εφαρμογή ξεκινά με οκτώ σημεία στην Αττική, με στόχο λιγότερες παραβάσεις, ασφαλέστερους δρόμους και περισσότερες σωσμένες ζωές.
Δίκτυο 2.500 καμερών
Το νέο δίκτυο θα περιλαμβάνει 2.500 κάμερες:
-
2.000 σε σταθερά σημεία υψηλής επικινδυνότητας
-
500 σε λεωφορεία για επιτήρηση λεωφορειολωρίδων
Η Περιφέρεια Αττικής θα εγκαταστήσει 388 κάμερες, που θα ενσωματωθούν στο Ε.Η.Σ., μαζί με τις υπάρχουσες στην Αττική Οδό.
Η τεχνολογία αναγνώρισης πινακίδων με τεχνητή νοημοσύνη θα επιτρέπει κατηγοριοποίηση παραβάσεων και άμεση αφαίρεση άδειας οδήγησης ανάλογα με την παράβαση.
Οφέλη των νέων μέτρων
Η εφαρμογή του μέτρου θα προσφέρει:
-
Διαφανείς διαδικασίες καταγραφής παραβάσεων
-
Ενημέρωση πολιτών σε πραγματικό χρόνο
-
Μείωση γραφειοκρατίας
-
Εστίαση της αστυνομίας στην πρόληψη τροχαίων
-
Βελτίωση εισπραξιμότητας προστίμων, με στόχο έσοδα των Δήμων 100% πραγματικά εισπραγμένα
Το Ε.Η.Σ. θα διαθέτει ανοικτά, ανωνυμοποιημένα δεδομένα, για χρήση από φορείς, ερευνητές και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Στόχοι του νέου νόμου
Ένας βασικός στόχος είναι η ενίσχυση της κουλτούρας οδικής ασφάλειας μέσω:
-
Εκπαιδευτικών καμπανιών
-
Σεμιναρίων
-
Δραστηριοτήτων ενημέρωσης
Η επιτυχής εφαρμογή θα αυξήσει την ασφάλεια στους δρόμους, θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη των πολιτών στις δημόσιες αρχές και θα εξασφαλίσει ότι οι παραβάτες θα αντιμετωπίζουν άμεσα τις συνέπειες των πράξεών τους.
Η ενσωμάτωση τεχνολογίας αιχμής θα βελτιώσει τη διαχείριση δημόσιων πόρων και θα ελαχιστοποιήσει τις καθυστερήσεις στην επιβολή προστίμων. Η επιτυχία του συστήματος απαιτεί συνεργασία και συμμετοχή πολιτών, με στόχο την ενημέρωση και την προώθηση της οδικής ασφάλειας.
Ασφαλέστεροι δρόμοι
Η εφαρμογή του συστήματος τονίζει τη σημασία της χρηστής διοίκησης και της ευθύνης του κράτους προς τους πολίτες, ενισχύοντας:
-
Τη διαφάνεια
-
Τη συμμετοχή των πολιτών
-
Την εμπιστοσύνη στις δημόσιες αρχές
Η στήριξη και η συμμετοχή των πολιτών είναι κρίσιμες για τη διαμόρφωση μιας κουλτούρας συνείδησης και υπευθυνότητας γύρω από την οδική ασφάλεια.

