Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απαγόρευση εισαγωγής πετρελαιοειδών που έχουν παρασκευαστεί από ρωσικό πετρέλαιο αναμένεται να έχει εκτεταμένες επιπτώσεις στις αγορές καυσίμων.
Αν και η εισαγωγή ρωσικού ντίζελ και άλλων πετρελαϊκών προϊόντων στην ΕΕ έχει ήδη απαγορευθεί, το νέο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πηγαίνει ένα βήμα πιο μακριά: επιδιώκει να απαγορεύσει και την εισαγωγή καυσίμων που έχουν παραχθεί σε τρίτες χώρες, χρησιμοποιώντας ρωσικό αργό.
Η ενέργεια αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πακέτο νέων κυρώσεων της ΕΕ κατά της Μόσχας με στόχο να αυξηθεί η πίεση προς τη ρωσική ηγεσία.
«Η ιδέα είναι να αποτρέψουμε την είσοδο ρωσικού πετρελαίου στην Ένωση από την πίσω πόρτα», δήλωσε η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Εταιρείες στην Ινδία και την Τουρκία αγοράζουν μεγάλες ποσότητες ρωσικού αργού πετρελαίου και εξάγουν ντίζελ και άλλα καύσιμα προς την ΕΕ.
Θεωρητικά, τα διυλιστήρια μπορούν να αγοράζουν φτηνό ρωσικό αργό και να πωλούν τα παραγόμενα καύσιμα σε τιμές αγοράς, γεγονός που ενισχύει τα περιθώρια κέρδους τους.
Η Ινδία και η Τουρκία αποτελούν βασικούς παίκτες στη νέα αυτή εξίσωση, καθώς αμφότερες οι χώρες εισάγουν ρωσικό πετρέλαιο και εξάγουν καύσιμα προς την Ε.Ε.
Ωστόσο, το γεγονός ότι ένα διυλιστήριο εισάγει ρωσικό αργό και ταυτόχρονα εξάγει στην ΕΕ δεν σημαίνει απαραίτητα ότι τα καύσιμα που καταλήγουν στην ευρωπαϊκή αγορά είναι προϊόντα του ρωσικού πετρελαίου.
Η διαδικασία για να εντοπιστεί ποια καύσιμα έχουν προέλευση τη Ρωσία και ποια όχι ενδέχεται να είναι σύνθετη και τεχνικά απαιτητική.