Χιλιάδες Έλληνες πολίτες βρίσκονται αντιμέτωποι με σοβαρά προβλήματα στην εξυπηρέτησή τους μετά την απόφαση για μαζικό κλείσιμο 204 καταστημάτων ΕΛΤΑ σε ολόκληρη τη χώρα. Η δραστική αυτή κίνηση επηρεάζει άμεσα την πρόσβαση σε ζωτικές υπηρεσίες όπως η διανομή συντάξεων και επιδομάτων, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από πολίτες και εργαζομένους.
ΕΛΤΑ: Πώς θα καταβληθούν οι συντάξεις
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο Γρηγόρης Σκλήκας, διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, επισήμανε πως στόχος είναι «αυτός ο οργανισμός να γίνει επιχείρηση και μάλιστα μετά από αδράνεια 30 ετών».
Όπως παραδέχτηκε, «μετά από ένα τόσο μεγάλο διάστημα, οι αλλαγές δημιουργούν ένταση», αν και αποτελούν «ένα βήμα που ακολουθεί την προετοιμασία με νέο στόλο, με αναδιοργάνωση της διανομής, με ψηφιακά εργαλεία προς τους ταχυδρόμους, προκειμένου να μπορούμε να εγγυηθούμε την εξυπηρέτηση των πολιτών».
Ο οργανισμός, τόνισε, «δεν χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Χρηματοδοτείται από το δικό του έργο. Ό,τι παράγει, μπορεί να ξοδεύει. Αυτή η εξοικονόμηση είναι απαραίτητη για να συμβαδίσουμε με την αγορά και να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των πολιτών». Σημειώνεται πως τα ΕΛΤΑ λειτουργούν σε καθεστώς ελεύθερου ανταγωνισμού από το 2008.
Σύμφωνα με τον Γρηγόρη Σκλήκα, «το γεγονός ότι κλείνει ένα ταχυδρομείο δεν σημαίνει ότι σταματούν οι υπηρεσίες που παρείχε». Όπως έπαιρναν τη σύνταξή τους οι πολίτες, θα συνεχίσουν να την παίρνουν, υποστήριξε χαρακτηριστικά.
Επιπτώσεις του λουκέτου
Η απόφαση για το κλείσιμο των ταχυδρομείων επηρεάζει περιοχές από τα απομακρυσμένα χωριά της Ηπείρου έως τα νησιά του Αιγαίου. Ιδιαίτερα πληγείσες είναι οι λαϊκές γειτονιές της Αττικής και οι ορεινές κοινότητες της Μακεδονίας, όπου οι κάτοικοι θα αναγκαστούν να διανύουν αποστάσεις έως και 50 χιλιόμετρα για να εξυπηρετηθούν.
Στην Αττική, 40 καταστήματα θα σταματήσουν τη λειτουργία τους, δημιουργώντας σημαντικά κενά στην εξυπηρέτηση. Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη για τους ηλικιωμένους και τα άτομα με κινητικά προβλήματα που εξαρτώνται από τις τοπικές υπηρεσίες των ΕΛΤΑ.
Ανησυχίες των εργαζομένων
Ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων ΕΛΤΑ, Γιάννης Οικονόμου, αποκάλυψε την κλίμακα των εργασιακών απωλειών που προκύπτουν από αυτή την αναδιοργάνωση. Περισσότεροι από 1.500 εργαζόμενοι με συμβάσεις ορισμένου χρόνου αντιμετωπίζουν την προοπτική της ανεργίας μέχρι το τέλος του έτους.
Το κλείσιμο των 204 καταστημάτων από το σύνολο των 470 που λειτουργούσαν αντιπροσωπεύει ποσοστό 45% και σηματοδοτεί έναν πρωτοφανή μετασχηματισμό για τον ιστορικό αυτό οργανισμό. Οι εργαζόμενοι εκφράζουν έντονη ανησυχία για το μέλλον τους και την αποτελεσματικότητα των μέτρων που λαμβάνονται.
Αιτίες και στρατηγική πίσω από το κλείσιμο
Η διοίκηση των ΕΛΤΑ δικαιολογεί την απόφαση ως μέρος ευρύτερης στρατηγικής εκσυγχρονισμού και μετατροπής του οργανισμού σε βιώσιμη επιχείρηση. Ο Γρηγόρης Σκλήκας τονίζει ότι μετά από τρεις δεκαετίες αδράνειας, οι αλλαγές είναι αναπόφευκτες.
Τα κριτήρια επιλογής των καταστημάτων που κλείνουν παραμένουν ασαφή, καθώς δεν έχει γίνει σαφές εάν βασίστηκαν σε οικονομικούς, γεωγραφικούς ή άλλους παράγοντες. Η έλλειψη διαφάνειας στη διαδικασία επιλογής προκαλεί πρόσθετες ανησυχίες στις τοπικές κοινότητες.
Εναλλακτικές λύσεις και μελλοντικές υπηρεσίες
Παρά το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων, η διοίκηση των ΕΛΤΑ υπόσχεται τη συνέχιση των βασικών υπηρεσιών μέσω εναλλακτικών τρόπων. Σε κάθε κλειστό κατάστημα θα τοποθετηθούν ενημερωτικές αφίσες με στοιχεία επικοινωνίας των αγροτικών ταχυδρόμων της περιοχής.
Επιπλέον, προγραμματίζεται η δημιουργία τηλεφωνικής γραμμής εξυπηρέτησης για τον προγραμματισμό ραντεβού και την παροχή υπηρεσιών κατ’ οίκον. Το δίκτυο εξυπηρέτησης θα στηρίζεται σε:
• 1.400 διανομείς σε όλη τη χώρα
• 500 καταστήματα και πρακτορεία συνεργατών
• 400 συνεργάτες courier για ταχείες παραδόσεις
Οικονομική βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα
Η οικονομική αυτοδυναμία αποτελεί βασικό στόχο της νέας στρατηγικής των ΕΛΤΑ, καθώς ο οργανισμός δεν χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά από τα δικά του έσοδα. Η εξοικονόμηση πόρων θεωρείται απαραίτητη για την ανταγωνιστικότητα σε μια αγορά ελεύθερου ανταγωνισμού που ισχύει από το 2008.
Ωστόσο, η υποχρέωση παροχής καθολικών υπηρεσιών που ισχύει έως το 2028 δημιουργεί αντιφάσεις με την πολιτική περιστολής δαπανών. Η εξισορρόπηση μεταξύ οικονομικής βιωσιμότητας και κοινωνικής αποστολής παραμένει το κεντρικό διακύβευμα για το μέλλον των Ελληνικών Ταχυδρομείων.

