Τη νέα ψηφιακή πλατφόρμα diathikes.gr, μέσω της οποίας θα δημοσιεύονται όλες οι διαθήκες που έχουν κατατεθεί σε συμβολαιογράφο από την 1η Νοεμβρίου, παρουσίασαν ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης και ο υφυπουργός Γιάννης Μπούγας. Η μεταρρύθμιση αυτή ψηφιοποιεί πλήρως τη διαδικασία δημοσίευσης, μειώνοντας τον χρόνο ολοκλήρωσης από 400 ημέρες σε μόλις 3 έως 7 ημέρες.
Σύμφωνα με τον κ. Φλωρίδη, η τροπολογία θα κατατεθεί στη Βουλή ώστε να καλύψει και τις 14.000 εκκρεμείς υποθέσεις που παραμένουν στα Πρωτοδικεία. Όπως εξήγησε, κάθε χρόνο 60.000 έως 70.000 αιτήσεις δημοσίευσης διαθηκών φτάνουν στα δικαστήρια, δημιουργώντας σημαντική καθυστέρηση και διοικητικό φόρτο. Με τη νέα ρύθμιση, οι υποθέσεις αυτές μεταφέρονται στους συμβολαιογράφους, οι οποίοι θα μπορούν να δημοσιεύουν και να εκδίδουν πιστοποιητικά μέσα σε λίγες ημέρες.
Η μεταρρύθμιση αναμένεται να αποφορτίσει τα δικαστήρια, καθώς εκατοντάδες δικαστές και γραμματείς θα απελευθερωθούν από την εν λόγω διαδικασία. Στο Πρωτοδικείο Αθηνών, όπου σήμερα εκκρεμούν πάνω από 10.000 διαθήκες, απασχολούνται 100 δικαστές και 12 υπάλληλοι μόνο για τη δημοσίευσή τους. Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη υπηρετούν 59 δικαστές και στον Πειραιά 29, με διαδικασίες που διαρκούν από 6 έως 450 ημέρες.
Από την 1η Νοεμβρίου 2025, οι διαθήκες θα δημοσιεύονται ηλεκτρονικά από τον συμβολαιογράφο ακόμη και την ίδια ημέρα της αίτησης, το αργότερο μέσα σε 7 ημέρες. Κάθε συμβολαιογράφος θα εισάγει στο νέο Μητρώο Διαθηκών κάθε ιδιόγραφη, μυστική ή δημόσια διαθήκη που έχει συνταχθεί ή κατατεθεί ενώπιόν του. Το μητρώο τηρείται από τον Συμβολαιογραφικό Σύλλογο Εφετείων Αθηνών–Πειραιώς–Αιγαίου και Δωδεκανήσου, διασφαλίζοντας ταχύτητα, διαφάνεια και ασφάλεια.
Για τις εκκρεμείς υποθέσεις, θα ακολουθήσει νομοθετική ρύθμιση εντός Νοεμβρίου, ώστε όλες οι διαθήκες να υπαχθούν στο νέο σύστημα. Οι πολίτες θα μπορούν να αναζητούν πανελλαδικά αν υπάρχει διαθήκη που έχει κατατεθεί σε συμβολαιογράφο ή πρόξενο, ενώ θα εκδίδεται βεβαίωση ύπαρξης ή μη μέσα στην ίδια ημέρα.
Τα οφέλη είναι πολλαπλά:
-
Δραστική μείωση χρόνου δημοσίευσης και έκδοσης πιστοποιητικών
-
Άμεση πρόσβαση πολιτών στο μητρώο με σεβασμό στα δεδομένα GDPR
-
Αποσυμφόρηση δικαστηρίων και καλύτερη αξιοποίηση του δικαστικού προσωπικού
-
Αύξηση ασφάλειας και διαφάνειας στη διαδικασία
-
Διασύνδεση με το Ευρωπαϊκό Μητρώο Διαθηκών (ARERT) για διασυνοριακή αναζήτηση
Η πρόεδρος του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου Ελένη Κοντογεώργου υπογράμμισε ότι το Γενικό Μητρώο Διαθηκών είχε προβλεφθεί νομοθετικά εδώ και 71 χρόνια, αλλά υλοποιείται για πρώτη φορά, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για «μια τομή στη σχέση πολίτη – Δικαιοσύνης, που μειώνει τη γραφειοκρατία και επιταχύνει την απονομή δικαίου».