Περισσότερα από δέκα χρόνια μετά το φιάσκο του Google Glass, η Σίλικον Βάλεϊ επιστρέφει δυναμικά στα έξυπνα γυαλιά, θεωρώντας πως αυτή τη φορά, χάρη στις εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη, το έδαφος είναι ώριμο για την ευρεία τους υιοθέτηση. Από τη Snap μέχρι τη Meta και την Amazon, οι εταιρείες επενδύουν σε μια νέα γενιά wearables που δεν θυμίζουν σε τίποτα τα παλιά, αποτυχημένα πειράματα.
Τα smartphones έχουν φτάσει στα όρια της καινοτομίας και οι χρήστες δεν δείχνουν πρόθυμοι να τα αναβαθμίζουν τόσο συχνά όσο στο παρελθόν. Αυτό δημιουργεί κενό, που οι εταιρείες προσπαθούν να καλύψουν με πιο ελκυστικές, πρωτοποριακές συσκευές – όπως τα έξυπνα γυαλιά. Αυτή τη φορά, όμως, έχουν στα χέρια τους ένα πολύτιμο όπλο: την τεχνητή νοημοσύνη.
Τα νέα μοντέλα δεν περιορίζονται σε φωτογραφίες και φωνητικές εντολές. Αντίθετα, μπορούν να απαντούν σε ερωτήσεις για τον κόσμο γύρω μας, να αναγνωρίζουν αντικείμενα, να μεταφράζουν σε πραγματικό χρόνο, να διαχειρίζονται συνομιλίες και να επεξεργάζονται εικόνα, ήχο και βίντεο ταυτόχρονα.
Η Snap ανακοίνωσε πως θα κυκλοφορήσει το 2026 νέα γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας, ικανά να «κατανοούν τον κόσμο γύρω σας». Αν και δεν αποκάλυψε λεπτομέρειες, η εταιρεία μιλά για απελευθέρωση από τα όρια του smartphone: «Το μικροσκοπικό τηλέφωνο μας ανάγκασε να κοιτάμε προς τα κάτω. Ήρθε η ώρα να κοιτάξουμε ξανά προς τα πάνω».
Ray-Ban Meta: Από το γκάτζετ στη χρηστικότητα
Τα έξυπνα γυαλιά Ray-Ban Meta είναι ήδη στην αγορά και πωλούνται με επιτυχία – περισσότερα από 2 εκατομμύρια κομμάτια έχουν διατεθεί από το 2023. Προσφέρουν δυνατότητες όπως απαντήσεις σε ερωτήσεις για αντικείμενα που βλέπετε, μεταφράσεις σε πραγματικό χρόνο ή ακόμα και αξιολόγηση τροφίμων – για παράδειγμα, αν μια πιπεριά είναι πικάντικη.
Οι πληροφορίες θέλουν και την Apple να ετοιμάζει δικά της έξυπνα γυαλιά για το 2026, ενώ και η Amazon, μέσω του Panos Panay, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να δούμε στο μέλλον γυαλιά Alexa με ενσωματωμένη κάμερα.
Εν τω μεταξύ, η τεχνολογία των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης – από το ChatGPT μέχρι τις εφαρμογές Gemini και Visual Intelligence – λειτουργεί ήδη ως δοκιμαστικό πεδίο για αυτόν τον νέο τύπο διεπαφής: κάμερες που καταλαβαίνουν τον κόσμο και επιστρέφουν πληροφορίες άμεσα.
Η αγορά είναι έτοιμη – αλλά το κοινό;
Σύμφωνα με την ABI Research, η αγορά έξυπνων γυαλιών προβλέπεται να εκτοξευθεί από 3,3 εκατ. μονάδες το 2024 σε σχεδόν 13 εκατομμύρια το 2026. Η IDC μιλά για 14 εκατ. μονάδες ως το 2026, μόνο για προϊόντα όπως αυτά της Meta. Όμως η πρόκληση παραμένει: θα πειστούν οι καταναλωτές να αποκτήσουν ακόμα μία συσκευή στην καθημερινότητά τους;
Οι προβληματισμοί για την ιδιωτικότητα είναι έντονοι – ειδικά μετά την αποτυχία του Google Glass. Αν και οι νέες συσκευές φέρουν ενδεικτικές λυχνίες όταν καταγράφουν, η διακριτικότητα της κάμερας στα γυαλιά εξακολουθεί να γεννά επιφυλάξεις.
Επιπλέον, η ζήτηση για φορητές συσκευές φαίνεται να υποχωρεί: σύμφωνα με την Counterpoint Research, οι παγκόσμιες αποστολές smartwatch μειώθηκαν για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2025 – δείγμα ότι οι καταναλωτές γίνονται πιο επιλεκτικοί.
Παρόλα αυτά, η πίστη της Σίλικον Βάλεϊ παραμένει ακλόνητη. Όπως δήλωσε αναλυτής της IDC, «πολλοί πιστεύουν ότι το smartphone θα αντικατασταθεί κάποια στιγμή από γυαλιά ή κάτι παρόμοιο. Δεν θα γίνει αύριο, αλλά κανείς δεν θέλει να χάσει τη στιγμή που αυτό θα συμβεί».