Η συμφωνία που επιτεύχθηκε την Κυριακή μεταξύ των ΗΠΑ και της ΕΕ σημαίνει ότι η κυβέρνηση Τραμπ θα επιβάλει γενικό δασμό 15% στα περισσότερα προϊόντα της ΕΕ. Αυτό αποτελεί σημαντική μείωση σε σχέση με την απειλή του Τραμπ να επιβάλει δασμούς 30% από την 1η Αυγούστου και σχεδόν μειώνει κατά το ήμισυ τον υφιστάμενο δασμολογικό συντελεστή για τον ευρωπαϊκό τομέα αυτοκινήτων από 27,5%.
Οι βιομηχανικοί όμιλοι, ενώ χαιρέτισαν τη συμφωνία, εξέφρασαν βαθιά ανησυχία για το κόστος που θα συνεπάγεται η νέα δασμολογική πραγματικότητα.
Η Γερμανική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA) δήλωσε ότι είναι «θεμελιωδώς θετικό» το γεγονός ότι οι ΗΠΑ και η ΕΕ κατάφεραν να εξασφαλίσουν μια συμφωνία που αποτρέπει μια διατλαντική εμπορική διαμάχη.
«Ο αποφασιστικός παράγοντας τώρα θα είναι ο τρόπος με τον οποίο θα διαμορφωθεί η συμφωνία σε συγκεκριμένους όρους και πόσο αξιόπιστη θα είναι», δήλωσε η πρόεδρος της VDA, Χίλντεγκαρντ Μίλερ.
«Ωστόσο, είναι επίσης σαφές ότι ο αμερικανικός δασμός 15% στα προϊόντα της αυτοκινητοβιομηχανίας θα κοστίσει στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες δισεκατομμύρια και θα τους επιβαρύνει εν μέσω της φάσης μετασχηματισμού τους», προσέθεσε η ίδια.
Παράλληλα με το αίτημα να εξασφαλιστεί η απαραίτητη στήριξη στις εφοδιαστικές αλυσίδες της αυτοκινητοβιομηχανίας, η VDA πίεσε επίσης την ΕΕ να καταστήσει τις συνθήκες-πλαίσιο διεθνώς ανταγωνιστικές για τους επενδυτές και τις επιχειρήσεις, «προκειμένου η Ευρώπη να καταστεί εκ νέου πιο ελκυστική και σημαντική ως επενδυτικός προορισμός».
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων δήλωσε ότι η εμπορική συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την άρση της «έντονης αβεβαιότητας», χαιρετίζοντας την εξέλιξη αυτή κατ’ αρχήν.
«Ωστόσο, οι ΗΠΑ θα διατηρήσουν υψηλότερους δασμούς στα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά αυτοκινήτων, και αυτό θα συνεχίσει να έχει αρνητικές επιπτώσεις όχι μόνο για τη βιομηχανία στην ΕΕ, αλλά και στις ΗΠΑ», δήλωσε σε ανακοίνωσή της η γενική διευθύντρια της ACEA, Σίγκριντ ντε Βρις. Η ACEA δήλωσε ότι θα εξετάσει προσεκτικά τις λεπτομέρειες της συμφωνίας που πρέπει ακόμη να αποσαφηνιστούν.
Ο Ρίκο Λούμαν, ανώτερος οικονομολόγος του τομέα μεταφορών και logistics στην ολλανδική τράπεζα ING, δήλωσε ότι ο νέος δασμολογικός συντελεστής 15% για τα αυτοκίνητα που εξάγονται από την ΕΕ προς τις ΗΠΑ είναι σαφώς πολύ καλύτερος από το 27,5%, αλλά εξακολουθεί να αποτελεί «σημαντικό βάρος» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
«Τα περιθώρια κέρδους βρίσκονται υπό πίεση σε μια αγορά με πολλαπλές προκλήσεις και το κόστος δεν μπορεί να μετακυλιστεί πλήρως στους πελάτες χωρίς απώλειες όγκου», δήλωσε ο ίδιος στο CNBC.
Η Ρέλα Σάσκιν, αναλυτής της Morningstar, δήλωσε ότι η εμπορική συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ είναι πιθανό να ωφελήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ που εξαρτώνται σε μεγαλύτερο βαθμό από τις εισαγωγές από την Ευρώπη.
«Εκτιμούμε ότι η Porsche, η Mercedes, η BMW και η Volkswagen, με αυτή τη σειρά, είναι οι σημαντικότεροι δικαιούχοι αυτής της εμπορικής συμφωνίας, με μεγαλύτερο μερίδιο εισαγωγών από την Ευρώπη στις ΗΠΑ σε σύγκριση με το Μεξικό και/ή τον Καναδά», δήλωσε η Σάσκιν.
«Η Stellantis εισάγει ένα μονοψήφιο μερίδιο του όγκου της από την ΕΕ για πώληση στις ΗΠΑ και, ως εκ τούτου, δεν αναμένεται να σημειώσει σημαντική άνοδο», προσέθεσε.