Το ποσοστό του όγκου των προμηθειών από την Κίνα, το Χονγκ Κονγκ και την Κορέα έχει μειωθεί από 90% σε 50% την τελευταία δεκαετία, αντανακλώντας μια μακροπρόθεσμη διαφοροποίηση των εφοδιαστικών αλυσίδων που επιταχύνθηκε κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του Τραμπ και του εμπορικού πολέμου, σύμφωνα με ανάλυση της Wells Fargo Supply Chain Finance.
«Από το 2018 έως το 2020, η διαφοροποίηση των προμηθευτών μακριά από την Κίνα σχεδόν διπλασιάστηκε μετά τις πρώτες δασμολογικές ενέργειες», δήλωσε ο Tζέρεμι Γιάνσεν, της Wells Fargo Supply Chain Finance.
Τόνισε ότι από τον πρώτο εμπορικό πόλεμο και ύστερα, η σταδιακή αύξηση της διαφοροποίησης της εφοδιαστικής αλυσίδας μακριά από την Κίνα προς τη Νότια Ασία – Ειρηνικό έχει αυξηθεί σταθερά.
«Με βάση τον αριθμό των προμηθευτών μας, η διαφοροποίηση είναι τώρα 50/50 μεταξύ της βόρειας και της νότιας περιοχής της Ασίας – Ειρηνικού», δήλωσε ο ίδιος. «Η αλλαγή τοποθεσίας μεσαίου μεγέθους προμηθευτών μπορεί να εντοπιστεί στην Ταϊβάν, το Βιετνάμ, την Ινδονησία, την Ταϊλάνδη, την Ινδία και τη Μαλαισία», προσέθεσε.
Οι εισαγωγές από την Κίνα στις ΗΠΑ έχουν μειωθεί κατά 26% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία της SONAR, αλλά ο όγκος του εμπορίου από την Κίνα προς τη Νότια Ασία – Ειρηνικό έχει αυξηθεί σημαντικά.
Σύμφωνα με το Project 44, το εμπόριο της Κίνας το 2025 έχει αυξηθεί 29,2% προς την Ινδονησία, 23% προς το Βιετνάμ, 19,4% προς την Ινδία και 4,3% προς την Ταϊλάνδη. Αντίστοιχα, οι εμπορευματικές ροές προς τις ΗΠΑ αυξήθηκαν 23% από το Βιετνάμ, 9,3% από την Ταϊλάνδη και 5,4% από την Ινδονησία.
Σύμφωνα με τα κινεζικά στοιχεία, ενώ οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ συνέχισαν να μειώνονται τον Νοέμβριο, οι εξαγωγές προς ASEAN και ΕΕ αυξήθηκαν κατά 8% και σχεδόν 15% αντίστοιχα. Στο ενδεκάμηνο, οι συνολικές εξαγωγές της Κίνας αυξήθηκαν 5,4%, οδηγώντας σε εμπορικό πλεόνασμα άνω του 1 τρισ. δολαρίων.
Ενώ παραμένει ασαφές τι θα συμβεί με το σχέδιο δασμών του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, η εκκρεμότητα στο Ανώτατο Δικαστήριο και οι προσφυγές μεγάλων εταιρειών δημιουργούν αβεβαιότητα. Βραχυπρόθεσμα, ο αντίκτυπος των δασμών είναι πλέον ξεκάθαρος στους ισολογισμούς των επιχειρήσεων, καθώς οι αμερικανοί εισαγωγείς στρέφονται σε χρηματοοικονομικές ρυθμίσεις για να διατηρήσουν ρευστότητα.
«Έχουμε παρατηρήσει αύξηση των αναγκών σε κεφάλαιο κίνησης λόγω των υψηλότερων δασμών», δήλωσε ο Ατζίτ Μένον, επικεφαλής χρηματοδότησης εμπορίου της HSBC στις ΗΠΑ. «Ο μέσος δασμός αυξήθηκε από 1,5% σε διψήφιο ποσοστό», τόνισε.
Ο Μένον εξήγησε ότι ο οικονομικός αντίκτυπος διαφέρει ανά κλάδο. Κλάδοι όπως τα γενόσημα φάρμακα και το λιανικό εμπόριο έχουν μικρά περιθώρια κέρδους και περιορισμένη διαπραγματευτική δύναμη, γεγονός που τους ωθεί να επαναδιαπραγματευτούν όρους πληρωμής — και εκεί προκύπτει ανάγκη για χρηματοδότηση.
Η HSBC, που χρηματοδοτεί πάνω από 850 δισ. δολάρια σε παγκόσμιες εμπορικές ροές, παρουσίασε την πλατφόρμα Trade Pay, η οποία ενισχύει τη ρευστότητα των πελατών.
Από την επιβολή των εκτεταμένων δασμών τον Απρίλιο, η τράπεζα έχει δει αύξηση 20% στις χρηματοδοτικές ροές, ενώ τα αποθέματα που εισήχθησαν νωρίτερα για να αντισταθμίσουν τους δασμούς έχουν πλέον σχεδόν εξαντληθεί.
«Τα πλεονάζοντα αποθέματα έχουν σχεδόν τελειώσει», δήλωσε ο Μένον. «Πλέον οι εταιρείες θα χρειαστούν περισσότερο κεφάλαιο κίνησης, καθώς οι όροι επαναδιαπραγματεύονται».
Σε έρευνα της HSBC σε 1.000 αμερικανικές εταιρείες, πάνω από το 70% δήλωσε αυξημένες ανάγκες κεφαλαίου κίνησης, ενώ πολλοί επανεξετάζουν στρατηγικές εφοδιαστικής και όρους πληρωμών.
«Cash is king», κατέληξε ο Μένον.

