Με Κοινή Υπουργική Απόφαση θεσμοθετείται η επιβολή αυξημένων τελών αποβίβασης για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων που καταπλέουν στα ελληνικά λιμάνια. Την απόφαση αυτή προωθούν τα συναρμόδια υπουργεία, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής για την αναδιάρθρωση της κρουαζιέρας στη χώρα μας και την αποτελεσματικότερη διαχείριση των τουριστικών ροών.
Η ισχύς του μέτρου θα ξεκινήσει την 1η Ιουλίου 2025 και έχει διπλό στόχο, αφενός να μειώσει την έντονη πίεση που δέχονται ιδιαίτερα δημοφιλείς, αλλά ήδη κορεσμένοι από τουριστική επισκεψιμότητα, προορισμοί όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος, και αφετέρου να αυξήσει τα δημόσια έσοδα από την κρουαζιέρα, ώστε να χρηματοδοτηθούν κρίσιμα έργα υποδομής στα εμπλεκόμενα νησιά και λιμάνια, αλλά και γενικότερα στον τομέα του τουρισμού.
Σημειώνεται ότι το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο έχει ήδη θεσπιστεί, καθώς ο Νόμος 5162/2024 έχει ψηφιστεί από τη Βουλή από το 2024. Η εξαγγελία της ρύθμισης είχε προηγηθεί από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, ο οποίος είχε επισημάνει την ανάγκη για ένα νέο μοντέλο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης. Πλέον, με τη διαδικασία να επισπεύδεται από την Προεδρία της Κυβέρνησης και τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια, εκδίδεται και η αναγκαία εφαρμοστική απόφαση που θα ενεργοποιήσει πρακτικά το μέτρο.
Η Σαντορίνη αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα των παραπάνω προβλημάτων. Καθημερινά, κατά τους θερινούς μήνες, το νησί υποδέχεται δεκάδες χιλιάδες επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται η φυσιογνωμία των παραδοσιακών οικισμών και να καθίσταται δύσκολη η καθημερινότητα τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους υπόλοιπους επισκέπτες. Η κατάσταση αυτή έχει καταγραφεί ως παράδειγμα προς αποφυγήν και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας, αναγνωρίζοντας τα προβλήματα αυτά αλλά και τη δυνατότητα αύξησης των δημόσιων εσόδων, επιταχύνει την εφαρμογή της νέας ρύθμισης. Στο άρθρο 27 του Ν. 5162/2024 περιλαμβάνονται οι σχετικές διατάξεις που προβλέπουν την επιβολή του τέλους υπέρ του Δημοσίου για κάθε επιβάτη κρουαζιέρας που αποβιβάζεται σε ελληνικό λιμένα.
Το τέλος αυτό καθορίζεται ανά επιβάτη και ανά λιμένα και διαφοροποιείται ανάλογα με την εποχικότητα, ως εξής:
Για την περίοδο από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου, το τέλος ανέρχεται σε: 20 ευρώ ανά επιβάτη για τα λιμάνια της Μυκόνου και της Σαντορίνης και 5 ευρώ για όλους τους υπόλοιπους λιμένες της χώρας
Για την ενδιάμεση περίοδο, δηλαδή: 1η έως 31 Οκτωβρίου και 1η Απριλίου έως 31 Μαΐου, το τέλος μειώνεται και διαμορφώνεται σε: 12 ευρώ για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη και 3 ευρώ για τους λοιπούς λιμένες