Οι επιθυμίες και η γενικότερη στάση ζωής έχουν βρεθεί στο επίκεντρο πλήθους ερευνών και μελετών για την Generation Z (γεννημένοι περίπου μεταξύ 1997-2012) τα τελευταία χρόνια, επιχειρώντας να αποκρυπτογραφήσουν το DNA του επόμενου παραγωγικού και καταναλωτικού κοινού.
Η οικονομική ανεξαρτησία (87%), η συνέπεια με τα «θέλω» και τις αξίες τους (84%) και η δημιουργία σχέσεων (60%) ξεχωρίζουν ως βασικές προτεραιότητες και ορόσημα για τη Gen Z, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της ΕΥ, σε συνεργασία με τη Young China Group LLC.
Το φαινόμενο της «συχνής αλλαγής εργασίας» θεωρείται πλέον φυσιολογικό, με σχεδόν 6 στους 10 να εκτιμούν ότι θα εργαστούν σε έως και 5 εργοδότες κατά τη διάρκεια της καριέρας τους.
Γιατί αλλάζει συχνά δουλειά η Gen Z
Η καθηγήτρια Μαρία Καραμεσίνη, του Τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, επισημαίνει ότι υπάρχει έντονη τάση απόκτησης περισσοτέρων τίτλων σπουδών, καθώς οι νέοι πιστεύουν ότι έτσι θα εξασφαλίσουν καλύτερους όρους εισόδου στον επαγγελματικό στίβο.
Τα μεταπτυχιακά θεωρούνται σήμερα απαραίτητη προϋπόθεση για να πετύχουν κάτι παραπάνω στην καριέρα τους, γεγονός που εξηγεί και την απότομη εναλλαγή θέσεων εργασίας, καθώς οι νέοι αναζητούν ανταγωνιστικές αμοιβές και καλύτερες συνθήκες.
Παράλληλα, οι νέοι συνδυάζουν σπουδές και εργασία περισσότερο από ποτέ, κυρίως για να μην επιβαρύνουν οικονομικά τις οικογένειές τους και να εξασφαλίσουν οικονομική ανεξαρτησία.
Η ψυχική και σωματική υγεία ως δείκτης επιτυχίας
Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΥ, οι νέοι ενήλικες δίνουν προτεραιότητα στην ψυχική και σωματική υγεία (51%), ενώ οι οικογενειακές σχέσεις (45%) ξεπερνούν την οικονομική ευημερία (42%) ως δείκτες μελλοντικής επιτυχίας.
Για τις επιχειρήσεις, αυτό σημαίνει ουσιαστικό μετασχηματισμό στη διαχείριση και προσέλκυση ταλέντων, καθώς η Gen Z επανεξετάζει συνεχώς τι σημαίνει επιτυχία και κατανάλωση.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων και επαγγελματική εξέλιξη
Το 45% της Gen Z είναι ανοιχτό σε παράλληλα πρότζεκτ ή μικρές δουλειές για να ενισχύσει την επαγγελματική του εξέλιξη.
Η έρευνα της Deloitte δείχνει ότι η Gen Z επικεντρώνεται στις δεξιότητες και την προσωπική ανάπτυξη και το 70% αφιερώνει εβδομαδιαία χρόνο για να βελτιώσει τις δεξιότητές του.
Ο σκοπός στην εργασία είναι κρίσιμος για το 89% όσων ανήκουν στη γενιά, ενώ το 44% έχει εγκαταλείψει θέσεις εργασίας που δεν είχαν νόημα για αυτούς.