Με επιστολή τους στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκης Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, πρόεδρος του Δ.Σ. της Eurometaux και πρόεδρος και CEO της Metlen Energy & Metals, και οι Νικόλαος Καραμπατέας, γενικός διευθυντής του τομέα Αλουμινίου και Πάνος Λώλος, γενικός διευθυντής του τομέα Χαλκού της ElvalHalcor, μαζί με άλλες 21 εταιρείες από τον κλάδο παραγωγής μη σιδηρούχων μετάλλων (NFMs), εκπροσωπούμενοι από την Eurometaux, καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ευθυγραμμίσει το επερχόμενο Πλαίσιο Κρατικών Ενισχύσεων για τη Συμφωνία Καθαρής Βιομηχανίας (CISAF), που πρόκειται να δημοσιευτεί στις 25 Ιουνίου, με τον δεδηλωμένο πολιτικό στόχο της «ευημερίας και ανταγωνιστικότητας».
Όπως επισημαίνουν στην επιστολή τους, η ευρωπαϊκή βιομηχανία μη σιδηρούχων μετάλλων αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τη διπλή μετάβαση και είναι ζωτικής σημασίας για την παροχή ευρωπαϊκών υλικών που είναι απαραίτητα για την άμυνα της ΕΕ σε έναν ολοένα και πιο ασταθή κόσμο. Ωστόσο, σημειώνουν, η ικανότητα της Ευρώπης να παραδίδει αυτά τα επεξεργασμένα μέταλλα στην Ευρώπη μειώνεται σε μια εποχή που θα έπρεπε να αυξάνεται τον αριθμό των ορυχείων, των εγκαταστάσεων διύλισης, τήξης και ανακύκλωσης των NFMs.
Οι επιχειρήσεις του κλάδου παραγωγής μη σιδηρούχων μετάλλων καλούν την Επιτροπή να μην επιβάλλει κυρώσεις στους βιομηχανικούς καταναλωτές βασικού φορτίου για το σταθερό προφίλ κατανάλωσής τους, όπως προτείνεται επί του παρόντος στο σχέδιο κανόνων ενίσχυσης για τα μη ορυκτά καύσιμα, σε σχέδια στήριξης ευελιξίας, ενώ επισημαίνουν ότι η βοήθεια πρέπει να υποστηρίζει εξίσου την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς άνθρακα για ήδη ηλεκτροκίνητες βιομηχανικές διαδικασίες, αλλά και για έργα απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Η επιστολή της Eurometaux
Οι Ευρωπαίοι παραγωγοί μη σιδηρούχων μετάλλων (NFMs), εκπροσωπούμενοι από την Eurometaux, καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ευθυγραμμίσει το επερχόμενο Πλαίσιο Κρατικών Ενισχύσεων για τη Συμφωνία Καθαρής Βιομηχανίας (CISAF), που πρόκειται να δημοσιευτεί στις 25 Ιουνίου, με τον δεδηλωμένο πολιτικό στόχο της «ευημερίας και ανταγωνιστικότητας».
Θέτουν δε επι τάπητος το ζήτημα της ακριβής ενέργειας σημειώνοντας πώς «το κλειδί για την ανοικοδόμηση της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας μη σιδηρούχων μετάλλων (NFMs) έγκειται στην εξασφάλιση παγκοσμίως ανταγωνιστικού κόστους παραγωγής, ξεκινώντας από την πρόσβαση σε ενέργεια χωρίς άνθρακα».
Όπως τονίζουν στην επιστολή τους, «το Πλαίσιο Κρατικών Ενισχύσεων για τη Συμφωνία Καθαρής Βιομηχανίας (CISAF) πρέπει να προσφέρει συγκεκριμένες, αποτελεσματικές λύσεις που παρέχουν ανταγωνιστική, ενέργεια χωρίς άνθρακα και διατηρούν την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας μας. Ενώ είμαστε αφοσιωμένοι στην βιομηχανική απαλλαγή από τον άνθρακα, ένα πλαίσιο που εστιάζει υπερβολικά σε αυτόν τον στόχο και αποτυγχάνει να αντιμετωπίσει ταυτόχρονα και δυναμικά την ανταγωνιστικότητα των ενεργοβόρων βιομηχανιών (EIIs) θα ήταν ένα κρίσιμο λάθος. Η απαλλαγή από τον άνθρακα θα επιτύχει μόνο εάν συνδυαστεί με ισχυρή ανταγωνιστικότητα. Χωρίς την παροχή απτών και αποτελεσματικών λύσεων από την CISAF για την εγγύηση της ανταγωνιστικής πρόσβασης στην ενέργεια, οποιαδήποτε επένδυση στην απαλλαγή από τον άνθρακα εντός της Ευρώπης απλώς καθίσταται μη βιώσιμη».
Η ευρωπαϊκή βιομηχανία μη σιδηρούχων μετάλλων αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τη διπλή μετάβαση και είναι ζωτικής σημασίας για την παροχή ευρωπαϊκών υλικών που είναι απαραίτητα για την άμυνά μας σε έναν ολοένα και πιο ασταθή κόσμο. Ωστόσο, η ικανότητα της Ευρώπης να παραδίδει αυτά τα επεξεργασμένα μέταλλα στην Ευρώπη μειώνεται σε μια εποχή που θα έπρεπε να αυξάνουμε τον αριθμό των ορυχείων, των εγκαταστάσεων διύλισης, τήξης και ανακύκλωσης των NFMs.
Το κλειδί για την ανοικοδόμηση της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας μη σιδηρούχων μετάλλων (NFMs) έγκειται στην εξασφάλιση παγκοσμίως ανταγωνιστικού κόστους παραγωγής, ξεκινώντας από την πρόσβαση σε ενέργεια χωρίς άνθρακα. Ως εκ τούτου, το Πλαίσιο Κρατικών Ενισχύσεων για τη Συμφωνία Καθαρής Βιομηχανίας (CISAF) πρέπει να προσφέρει συγκεκριμένες, αποτελεσματικές λύσεις που παρέχουν ανταγωνιστική, ενέργεια χωρίς άνθρακα και διατηρούν την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας μας. Ενώ είμαστε αφοσιωμένοι στην βιομηχανική απαλλαγή από τον άνθρακα, ένα πλαίσιο που εστιάζει υπερβολικά σε αυτόν τον στόχο και αποτυγχάνει να αντιμετωπίσει ταυτόχρονα και δυναμικά την ανταγωνιστικότητα των ενεργοβόρων βιομηχανιών (EIIs) θα ήταν ένα κρίσιμο λάθος. Η απαλλαγή από τον άνθρακα θα επιτύχει μόνο εάν συνδυαστεί με ισχυρή ανταγωνιστικότητα. Χωρίς την παροχή απτών και αποτελεσματικών λύσεων από την CISAF για την εγγύηση της ανταγωνιστικής πρόσβασης στην ενέργεια, οποιαδήποτε επένδυση στην απαλλαγή από τον άνθρακα εντός της Ευρώπης απλώς καθίσταται μη βιώσιμη.
Αντίθετα, μια ακμάζουσα και παγκοσμίως ανταγωνιστική βιομηχανία NFM θα εξασφάλιζε την απαραίτητη κατανάλωση όλης της παραγωγής ενέργειας που θα προστεθεί στο δίκτυο, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο κανιβαλισμού και παρέχοντας επενδυτική βεβαιότητα για μεγαλύτερη παραγωγική ικανότητα. Θα έστελνε επίσης ένα θετικό μήνυμα για την ηλεκτροδότηση βιομηχανικών διεργασιών έντασης άνθρακα.
Ως εκ τούτου, θα θέλαμε να εκφράσουμε τη βαθιά μας ανησυχία και ανησυχία σχετικά με ορισμένες πτυχές του σχεδίου CISAF, οι οποίες ενδέχεται να επιδεινώσουν σημαντικά την κατάσταση για τις ευρωπαϊκές ηλεκτροεντατικές βιομηχανίες, όπως τα μη σιδηρούχα μέταλλα. Καλούμε την Επιτροπή να μην επιβάλλει κυρώσεις στους βιομηχανικούς καταναλωτές βασικού φορτίου για το σταθερό προφίλ κατανάλωσής τους, όπως προτείνεται επί του παρόντος στο σχέδιο κανόνων ενίσχυσης για τα μη ορυκτά καύσιμα, σε σχέδια στήριξης ευελιξίας (παράγραφος 66). Οι βιομηχανικοί καταναλωτές βασικού φορτίου παρέχουν σταθερότητα και προβλεψιμότητα του δικτύου, συμβάλλοντας σε ένα πιο ισχυρό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας. Η διασφάλιση της ασφάλειας του εφοδιασμού με ηλεκτρική ενέργεια πρέπει να παραμείνει κορυφαία προτεραιότητα της ΕΕ για να αποφευχθεί η απώλεια ανταγωνιστικότητας και οι σημαντικές οικονομικές διαταραχές που μπορεί να προκληθούν από διακοπές ρεύματος. (Επιπλέον, οι κανόνες σχετικά με τις έμμεσες εκπομπές από την ηλεκτρική ενέργεια (παράγραφοι 98 και 111) είναι σοβαρά περιοριστικοί, ιδίως για τις βιομηχανίες που δεν βρίσκονται ήδη σε περιοχές με σχεδόν πλήρως απαλλαγμένο από άνθρακα μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας. Ως εκ τούτου, ζητούμε την κατάργηση αυτών των κανόνων αιρεσιμότητας, οι οποίοι τιμωρούν και πάλι τους βιομηχανικούς καταναλωτές για την αποτυχία του τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και των κρατών μελών να απαλλαγούν από τον άνθρακα.
Αλλά ακόμη πιο ανησυχητικό είναι ότι τα μέτρα που αντιμετωπίζουν ουσιαστικά την ανταγωνιστικότητα των τομέων μας απουσιάζουν από το προτεινόμενο πλαίσιο. Το εγκριθέν Πλαίσιο Κρατικών Ενισχύσεων για Καθαρές Βιομηχανίες πρέπει να υπερβαίνει την απαλλαγή από τον άνθρακα και να περιλαμβάνει μια βελτιωμένη έκδοση της διάταξης 2.4 στην TCTF, που επιτρέπει την άμεση στήριξη των ενεργοβόρων επιχειρήσεων, για την αντιμετώπιση των πολύ υψηλών τιμών ενέργειας. Οι αγορές ενέργειας της ΕΕ δεν έχουν ακόμη σταθεροποιηθεί, καθώς οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας έχουν φτάσει ακόμη και τα 900€/MWh στη Νοτιοανατολική Ευρώπη το περασμένο καλοκαίρι.
Η βοήθεια πρέπει να υποστηρίζει εξίσου την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς άνθρακα για ήδη ηλεκτροκίνητες βιομηχανικές διαδικασίες. Επί του παρόντος, δεν υπάρχουν μηχανισμοί που να βοηθούν τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας να στραφούν στην κατανάλωση πηγών ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα, π.χ. με την υπογραφή Συμφωνίας … παρέχοντας κίνητρα για νέες επενδύσεις, η βοήθεια θα πρέπει επίσης να στοχεύει στις υπάρχουσες δυναμικότητες που έχουν αδρανοποιηθεί λόγω των υψηλών τιμών ενέργειας, ένα σημείο που η CISAF πρέπει να δηλώσει σαφώς.
Πέρα από την παροχή κινήτρων για νέες επενδύσεις, η βοήθεια θα πρέπει επίσης να στοχεύει σε υπάρχουσες δυναμικότητες που έχουν αδρανοποιηθεί λόγω των υψηλών τιμών ενέργειας, ένα σημείο που η CISAF πρέπει να δηλώσει σαφώς. Η επανεκκίνηση της αδρανούς δυναμικότητας είναι λιγότερο δαπανηρή από την κατασκευή νέων, είναι οικονομικά πιο λογική και αποτελεί έναν πιο αποτελεσματικό τρόπο δαπάνης δημόσιου χρήματος, ενώ παράλληλα ενισχύει άμεσα τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα και την ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης. Δεδομένου ότι ο δηλωμένος στόχος είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της βιομηχανικής παραγωγής στην Ευρώπη, ο αδικαιολόγητος περιορισμός στην αύξηση της παραγωγικής ικανότητας (παράγραφος 103) πρέπει να αρθεί.
Η βοήθεια για έργα απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι ευπρόσδεκτη. Ωστόσο, για μεγαλύτερο αντίκτυπο στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και ίση μεταχείριση, οι επιλέξιμοι δικαιούχοι δεν πρέπει να είναι μόνο εγκαταστάσεις με δείκτες αναφοράς προϊόντος, αλλά και εκείνες που εφαρμόζουν προσεγγίσεις εκπομπών διεργασιών και εφεδρικές προσεγγίσεις που βασίζονται στη θερμότητα και τα καύσιμα.
Τέλος, οι στόχοι απλούστευσης παραβλέπονται εντελώς, καθώς το σχέδιο πρότασης εισάγει πρόσθετες πολυπλοκότητες (όπως υψηλά όρια μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου). Οι λεπτομερείς και τεχνικές απαιτήσεις ενδέχεται να δημιουργήσουν εμπόδια στις επενδύσεις και να επιβραδύνουν την υλοποίηση του έργου, καθυστερώντας έτσι τη διαδικασία απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Επίσης, δεν προβλέπονται στο πλαίσιο ταχύτερες και απλοποιημένες διαδικασίες έγκρισης ενισχύσεων (παρόμοιες με την TCTF).
Ήρθε η ώρα για αποφασιστική δράση: το Πλαίσιο Κρατικών Ενισχύσεων για μια Συμφωνία Καθαρής Βιομηχανίας πρέπει να θεσπίσει ουσιαστικά μέτρα ειδικά σχεδιασμένα για την ενίσχυση της βιομηχανικής ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης. Η μη ανάληψη δράσης θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε περαιτέρω απώλεια της βιομηχανικής μας ικανότητας. Δεν πρόκειται απλώς για οικονομικό ζήτημα. Η διασφάλιση μιας ισχυρής ευρωπαϊκής βιομηχανίας Μη Διαχείρισης Πόρων (NFM) αποτελεί στρατηγική επιταγή πρώτης τάξεως για την εγγύηση τόσο της φυσικής όσο και της οικονομικής μας ασφάλειας τα επόμενα χρόνια.
Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας και παραμένουμε διαθέσιμοι να συζητήσουμε περαιτέρω τις συστάσεις μας σε μια συνάντηση μαζί σας,