Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για την επιτάχυνση των επενδύσεων

0
  • Το ΓΕΜΗ, το e-καταναλωτής, τα εμπορικά σήματα και τα πρόστιμα 

         Σημαντικές αλλαγές που έχουν ως στόχο την ώθηση στην επιχειρηματικότητα, περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, που απλουστεύει το πλαίσιο άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων και, όπως εμφατικά έχουν δηλώσει οι αρμόδιοι υπουργοί, πρόκειται για απλούστευση που αφορά ιδίως τη μικρή και τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

Το νομοσχέδιο, εισήχθη στην στην Ολομέλεια, εξασφαλίζει, επί της αρχής και μάλιστα συγκεντρώνει ευρεία πλειοψηφία. Υπέρ της αρχής του σχεδίου νόμου δήλωσαν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και Κίνημα Αλλαγής. Κατά του νομοσχεδίου έχουν δηλώσει το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ25. Η Ελληνική Λύση που στην αρμόδια επιτροπή είχε δηλώσει επιφύλαξη για τη τελική της θέση, σήμερα ξεκαθάρισε ότι θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο.

Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο προβλέπονται τα εξής:

  1. Συμπληρώνει το Ν. 4442/2016 και εντάσσει σε καθεστώς απλής γνωστοποίησης μια σειρά οικονομικές δραστηριότητες, για τις περιπτώσεις που αξιολογείται ότι ενέχουν χαμηλό κίνδυνο προσβολής του δημοσίου συμφέροντος. Επίσης απλουστεύει μια σειρά διαδικασίες, για οικονομικές δραστηριότητες, που για λόγους δημοσίου συμφέροντος, πρέπει να υπάρχει έγκριση από την αρμόδια αρχή, πριν από την έναρξη της λειτουργίας τους. Υπό το καθεστώς της απλής γνωστοποίησης, επιχειρήσεις και επαγγελματίες απλώς ενημερώνουν τις αρμόδιες αρχές ότι ξεκινούν τη δραστηριότητα τους και απαλλάσσονται από τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων προς έγκριση, στην αρμόδια αρχή για την αδειοδότηση. Στο καθεστώς της γρήγορης έναρξης εντάσσονται, μεταξύ άλλων, οι σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, οι σχολές επαγγελματικής κατάρτισης μεταφορέων, οδηγών οχημάτων μεταφοράς επικινδύνων εμπορευμάτων, τα συνεργεία αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων, οι χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών και μοτοποδηλάτων, τα πλυντήρια και λιπαντήρια οχημάτων, οι σταθμοί υπεραστικών λεωφορείων, οι χώροι στάθμευσης βαρέων οχημάτων. Σε καθεστώς έγκρισης υπάγονται ψυχαγωγικές δραστηριότητες, όπως λούνα πάρκ, τσίρκο και παγοδρόμια, επειδή για λόγους ασφάλειας απαιτείται έγκριση. Σε καθεστώς έγκρισης υπάγονται επίσης τα Κέντρα Ημερήσια Φροντίδας Ηλικιωμένων, τα Κέντρα Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας για ΑμεΑ, και η μίσθωση των θαλασσίων μέσων αναψυχής.
  2. Postal lockers. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται ρύθμιση που διευκολύνει την ανάπτυξη δικτύου ταχυδρομικών θυρίδων (postal lockers) για την παραλαβή δεμάτων. Η νομοθετική αυτή ρύθμιση έρχεται προς ψήφιση, μετά τα σοβαρά προβλήματα που αναδείχθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με την καθυστερημένη παράδοση παραγγελιών που είχαν γίνει μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου. Με το νομοσχέδιο, επιτρέπεται χωρίς επιπλέον άδεια, και υπό την προϋπόθεση της διασφάλισης του απορρήτου της ταχυδρομικής αλληλογραφίας και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η εγκατάσταση αυτόματων μηχανημάτων για την παραλαβή και παράδοση ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal lockers») σε χώρους και ακίνητα των ΟΤΑ α' βαθμού, του Δημοσίου, δημοσίων επιχειρήσεων και εν γένει σε δημόσιους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους, από ταχυδρομικές επιχειρήσεις οι οποίες παρέχουν ταχυδρομικές υπηρεσίες. Οι O.T.A. α' βαθμού, το δημόσιο και οι δημόσιες επιχειρήσεις στα ακίνητα ή τους χώρους των οποίων εγκαθίστανται τα αυτόματα μηχανήματα παραλαβής και παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal lockers») θα πρέπει να συνάπτουν σύμβαση με την εταιρεία ταχυμεταφορών, η οποία καταβάλλει αποζημίωση για τη χρήση του χώρου που καταλαμβάνει το μηχάνημα παραλαβής και παράδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών («postal locker»). Η αποζημίωση αυτή δεν υπερβαίνει μηνιαίως το ποσό των 5 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο (τ.μ.) της επιφάνειας που καταλαμβάνει το μηχάνημα σε εξωτερικό χώρο, και το ποσό των 10 ευρώ ανά τ.μ. της επιφάνειας που καταλαμβάνει το μηχάνημα σε εσωτερικό χώρο. Tα βασικότερα οφέλη της εναλλακτικής μεθόδου παράδοσης αποστολών είναι το διευρυμένο ωράριο εξυπηρέτησης, τα σημεία εύκολης πρόσβασης τα οποία ο καταναλωτής επισκέπτεται στο δικό του χρόνο, η αύξηση των σημείων παραδόσεων, η αποφυγή συνωστισμού για την παραλαβή των αντικειμένων που ο καταναλωτής έχει παραγγείλει, η ευελιξία στην εξυπηρέτηση, αφού ο καταναλωτής δεν θα είναι υποχρεωμένος σε κατ΄οίκον αναμονή της παραγγελίας του.
  3. e-Καταναλωτής. Με διάταξη του νομοσχεδίου, επιβάλλεται υποχρέωση στις επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης («super markets»), των οποίων ο ετήσιος συνολικός κύκλος εργασιών ξεπερνάει τα 90.000.000 ευρώ, να ενημερώνουν καθημερινά την ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Καταναλωτής της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, με τις ημερήσιες τιμές προϊόντων καθώς και με τα δεδομένα που προσδιορίζονται. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Καταναλωτής αποτελεί την ηλεκτρονική εξέλιξη του Παρατηρητηρίου Τιμών και έχει στόχο να αποτελέσει βασικό μηχανισμό παρακολούθησης της αγοράς.
  4. Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Με το νομοσχέδιο προβλέπεται ο διαχωρισμός της υφιστάμενης άδειας λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, σε δύο ξεχωριστές άδειες λειτουργίας, για την Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ) και την «Ανώνυμη Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου» (ΕΤΑΔ). Όπως αναφέρεται στην έκθεση αξιολόγησης των συνεπειών της ρύθμισης, στόχος είναι η αντιμετώπιση ζητημάτων τα οποία έχουν ανακύψει στο πλαίσιο ανάγκης της ακίνητης περιουσίας της ΕΤΑΔ ΑΕ, η οποία βρίσκεται εντός των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και καλύπτεται από την υφιστάμενη άδεια της εταιρείας Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, η οποία τελεί υπό ειδική διαχείριση καθώς και της ίδιας της εταιρείας Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ. «Προκειμένου να διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον, μέσω της διασφάλισης αφενός της αξίας της περιουσίας της ΕΤΑΔ ΑΕ και της αξιοποίησής της, η οποία εν προκειμένω περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη δεξαμενή στην Ανατολική Μεσόγειο χωρητικότητας 500.000 τόνων καθώς και άλλες εγκαταστάσεις, και αφετέρου της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, η οποία τελεί σε ειδική διαχείριση, υφίσταται ανάγκη διαχωρισμού της υφιστάμενης άδειας λειτουργίας, μεταξύ αυτών, σε δύο άδειες λειτουργίας», αναφέρει η έκθεση αξιολόγησης.
  5. Το ΓΕΜΗ. Επιβάλλεται εξάλλου η εγγραφή στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) και στα φυσικά πρόσωπα, τα οποία με εγκατάσταση στην ημεδαπή και με σκοπό το κέρδος ασκούν οικονομική δραστηριότητα. Με τη θέσπιση της υποχρέωσης εγγραφής και των φυσικών προσώπων που ασκούν οικονομική δραστηριότητα, το ΓΕΜΗ καθίσταται εθνικό μητρώο οικονομικής δραστηριότητας. Μέσω της δυνατότητας εξαγωγής στατιστικών στοιχείων από τη βάση δεδομένων για το σύνολο της επιχειρηματικής και οικονομικής δραστηριότητας, το ΓΕΜΗ εξελίσσεται σε ένα ολοκληρωμένο ψηφιακό εργαλείο άσκησης οικονομικής, εμπορικής και αναπτυξιακής πολιτικής. Η αρχική εγγραφή στο ΓΕΜΗ θα γίνεται αυτοματοποιημένα και ατελώς, όπως και οποιαδήποτε μεταβολή, για την οποία το ΓΕΜΗ ενημερώνεται αυτόματα, μέσω της διασύνδεσης με το taxis. Εξαίρεση αποτελεί η επιλογή επωνυμίας ή διακριτικού τίτλου, για την οποία οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να καταβάλλουν τα σχετικά τέλη.
  6. Εμπορικά σήματα. Με το νομοσχέδιο μεταφέρονται στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας οι αρμοδιότητες για τα εμπορικά σήματα, τις οποίες σήμερα έχει η Διεύθυνση Σημάτων της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου. Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλέστηκε στη Βουλή ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σήμερα στο Γραφείο Σημάτων εκκρεμούν περισσότερες από 3.000 αιτήσεις ενώ ο χρόνος που χρειάζεται για να κατοχυρώσει κάποιος σήμα ξεπερνά τους 6 μήνες.
  7. Βιομηχανική Περιοχή Οινοφύτων. Περιορίζονται οι προϋποθέσεις ίδρυσης και ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου Εξυγίανσης στην περιοχή Οινοφύτων της περιφερειακής ενότητας Βοιωτίας. Με τις προωθούμενες διατάξεις καταργείται η προϋπόθεση συναίνεσης του 55% των ιδιοκτητών γης.
  8. Πρόστιμα. Καταργείται επίσης με άλλη διάταξη, το πρόστιμο που προβλέπει ο Ν. 2093/92, που επιβάλλεται από τον αρμόδιο υπουργό σε πρόσωπα που κάνουν παράνομη χρήση ή μεταφορά πετρελαίου θέρμανσης. Η κατάργηση προβλέπεται δεδομένου ότι κυρώσεις για τις παραβάσεις αυτές έχουν προβλεφθεί με διατάξεις άλλων νόμων και του τελωνειακού κώδικα. Σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης του νομοσχεδίου, «καταργείται η επιβολή της κύρωσης του διοικητικού προστίμου από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την παραβίαση νόθευσης, διάθεσης, χρησιμοποίησης ή μεταφοράς πετρελαίου θέρμανσης για άλλες, εκτός από θέρμανση, χρήσεις καθώς για παραβάσεις που αφορούν τα καύσιμα, προβλέπονται αντίστοιχες κυρώσεις τόσο στο ν.3054/2002 αλλά και επιπρόσθετες κυρώσεις στο ν. 1650/1986 και την τελωνειακή νομοθεσία».

«Το νομοσχέδιο στηρίζει την επιχειρηματικότητα, κυρίως την μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα, θέτει κανόνες στην ανάπτυξη της βιοτεχνίας και της βιομηχανίας», ανέφερε ο εισηγητής της ΝΔ Βασίλης Γιόγιακας, με την έναρξη της συζήτησης του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια και υπογράμμισε ότι στον πυρήνα της κυβερνητικής πολιτικής είναι η άρση των εμποδίων για την ανάπτυξη και τη στήριξη της επιχειρηματικότητας, για περισσότερες και καλύτερες επενδύσεις. Oι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες έχουν ένα ακόμη πλέγμα διευκολύνσεων σε μια δύσκολη περίοδο, είπε ο βουλευτής της ΝΔ.

Share.

Comments are closed.