Στη σημασία του ψηφιακού χρηματοοικονομικού εγγραμματισμού αναφέρθηκε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, κατά τη διάρκεια του χαιρετισμού του στη «Συνάντηση Εργασίας @ξία», τονίζοντας ότι η Τράπεζα αντιλαμβάνεται τη χρηματοοικονομική παιδεία όχι ως αποκλειστικό προνόμιο όσων εξειδικεύονται στα χρηματοοικονομικά, αλλά κυρίως ως δημόσιο αγαθό.
«Στις μέρες μας, η χρηματοοικονομική παιδεία, όπως και η παιδεία γενικότερα, δεν αφορά μόνο την εξειδίκευση και τις ακαδημαϊκές σπουδές, όπως παλιότερα ίσως, αλλά και τη διά βίου μάθηση», ανέφερε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας πως, παράλληλα με τη στροφή στην οικονομική γνώση, η Τράπεζα μετασχηματίζει και τους τρόπους μετάδοσής της, συντονισμένη και με τις αλλαγές στην ίδια τη νοοτροπία της μάθησης. «Την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, όταν προμηνύονται δομικές αλλαγές στα εργασιακά μας ήθη, ο ψηφιακός χρηματοοικονομικός εγγραμματισμός δεν αφορά αποκλειστικά τους οικονομολόγους, τους τραπεζίτες, τους ακαδημαϊκούς, αλλά κάθε πολίτη που έχει ανάγκη την αυτομόρφωση και την εξέλιξη».
Ο ρόλος των οικονομολόγων, ακαδημαϊκών, αναλυτών, συμβούλων πολιτικής, τεχνοκρατών, με άμεση ή έμμεση συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων, γίνεται έτσι πιο απαραίτητος από ποτέ, για να στηρίξει και τις κοινωνικές ανάγκες του τόπου, υπογράμμισε ο κ. Στουρνάρας.
«Η οικονομική παιδεία που ως Τράπεζα της Ελλάδος υπερασπιζόμαστε συνδέεται με τη βαθύτερη κατανόηση πως όσα συμβαίνουν και θα συμβούν σε μακροοικονομικό επίπεδο θα επηρεάσουν τις οικονομικές και άλλες θεμελιώδεις αποφάσεις των νέων και των ενηλίκων, των καταναλωτών και των δανειοληπτών.
Σε έναν κόσμο που κατακλύζεται από υπερπληροφόρηση, πολυδιάσπαση, ασύνδετες πληροφορίες και fake news, η διαύγεια της γνώσης είναι δύναμη. Δύναμη όμως είναι και η δημιουργική αξιοποίηση της γνώσης ώστε να έχει πρακτική εφαρμογή και να είναι ευέλικτη στην απορρόφηση των σύγχρονων εξελίξεων. Χρειάζεται να εστιάσουμε σε μια μάθηση που θα μπορεί να συνδέσει την τεχνική γνώση με ένα σύστημα σκέψης που έχει ένα σχέδιο και ένα όραμα. Χωρίς αυτή την προσέγγιση στη μάθηση, η κοινωνία μας κινδυνεύει να διαιρεθεί σε εκείνους που κατανοούν και σε εκείνους που απλώς παρακολουθούν τη ζωή τους να αλλάζει ριζικά. Η χρηματοοικονομική παιδεία εμπλέκει πρωτίστως την ικανότητα του πολίτη να στέκεται κριτικά, υπεύθυνα και με αυτοπεποίθηση απέναντι στο κύμα της πληροφορίας, της τεχνολογίας και των οικονομικών προκλήσεων που αναδύονται», ανέφερε ο διοικητής της ΤτΕ.
Ο κ. Στουρνάρας τόνισε επίσης ότι η οικονομία βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε δυναμική πορεία, επισημαίνοντας πως, κατά τη σημερινή ιστορική συγκυρία, ο κόσμος, η Ευρώπη και η Ελλάδα είναι αντιμέτωποι με μια άνευ προηγουμένου αβεβαιότητα, με πλήθος προκλήσεων αλλά και πλήθος σημαντικών ευκαιριών. Η κλιματική αλλαγή, οι ενεργειακές και δημοσιονομικές κρίσεις, η ραγδαία, η εκθετική, τεχνολογική εξέλιξη – από την τεχνητή νοημοσύνη έως τη δημιουργία ψηφιακών κρυπτοστοιχείων και σταθερών κρυπτονομισμάτων – η ριζική ανατροπή των κανόνων του ελεύθερου εμπορίου και οι πρωτοφανείς, για τη μεταπολεμική περίοδο, γεωπολιτικές συγκρούσεις συνθέτουν το πλαίσιο αυτής της νέας εποχής, πρόσθεσε.
«Αφουγκραζόμενη τις τεράστιες και διαρθρωτικές αλλαγές που ζούμε, και κοιτώντας προς ένα μέλλον που δεν θα είναι πάντα προβλέψιμο, η Τράπεζα της Ελλάδος έχει έως τώρα προβεί σε δράσεις που εστιάζουν στην καλλιέργεια της χρηματοοικονομικής αντίληψης ως απαραίτητης δεξιότητας και πηγής ασφάλειας και σταθερότητας», είπε, καταλήγοντας ότι, «η Τράπεζα της Ελλάδος θα συνεχίσει να στηρίζει ενεργά πρωτοβουλίες χρηματοοικονομικής παιδείας και επαγρύπνησης σε εθνικό επίπεδο για την κατάρτιση μιας εθνικής στρατηγικής, κάτι για το οποίο, εργάζεται ήδη εντατικά».

