• ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • Οικονομία
    • Πολιτική
    • Αγορά
    • Επιχειρήσεις
    • Τράπεζες
    • Επενδύσεις
    • Αυτοκίνητο
    • Sport & Business
    • Υγεία
    • Πλανήτης
  • ΧΡΗΜΑ
    • Σχόλιο Ημέρας
    • Εικόνα Αγοράς
    • Στατιστικά
    • Ανακοινώσεις ΧΑΑ
    • Business World
    • Διεθνείς Αγορές
    • Ισοτιμίες
    • Εμπορεύματα
    • Calculators
  • ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ
    • Ιδιώτες
    • Επιχειρήσεις
  • ΕΡΓΑΣΙΑ
    • Συντάξεις
    • Χρηστικά
  • ΔΗΜΟΣΙΟ
  • ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ
    • Δημόσιο
    • ΟΤΑ
    • Αγορά
  • OPINION
    • Ηγεσία και Management
Facebook Twitter Instagram
Facebook Twitter Instagram
Money PressMoney Press
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • Οικονομία
    • Πολιτική
    • Αγορά
    • Επιχειρήσεις
    • Τράπεζες
    • Επενδύσεις
    • Αυτοκίνητο
    • Sport & Business
    • Υγεία
    • Πλανήτης
  • ΧΡΗΜΑ
    • Σχόλιο Ημέρας
    • Εικόνα Αγοράς
    • Στατιστικά
    • Ανακοινώσεις ΧΑΑ
    • Business World
    • Διεθνείς Αγορές
    • Ισοτιμίες
    • Εμπορεύματα
    • Calculators
  • ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ
    • Ιδιώτες
    • Επιχειρήσεις
  • ΕΡΓΑΣΙΑ
    • Συντάξεις
    • Χρηστικά
  • ΔΗΜΟΣΙΟ
  • ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ
    • Δημόσιο
    • ΟΤΑ
    • Αγορά
  • OPINION
    • Ηγεσία και Management
Money PressMoney Press
Home»Opinion»Ωραίο – Όχι ωραίο
Opinion

Ωραίο – Όχι ωραίο

28 Φεβρουαρίου, 2025Updated:28 Φεβρουαρίου, 2025Δεν υπάρχουν Σχόλια2 Mins Read
Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit WhatsApp Email
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Στους αρχαίους Έλληνες το «καλόν» σήμαινε το ωραίο, την ομορφιά, αντίθετες έννοιες το «αισχρόν», άσχημον. Το σωματικό και ψυχικό κάλλος υμνήθηκαν από τους προγόνους μας οι οποίοι πίστευαν, όχι πάντοτε δίκαια, πως όποιος έχει σωματικό κάλλος έχει και ψυχικό «Οία μορφή οία ψυχή».

Του Βασιλείου Γεωργίου Γρηγ. Παπαδάκη

Η ρήση δεν αφορά στο Σωκράτη (470-399 π.Χ.) ο οποίος ήταν ονομαστός για το ψυχικό του κάλλος αλλά όχι για το σωματικό. Ο Σωκράτης, φιλόσοφος της μαιευτικής μεθόδου, αναζήτηση της αλήθειας μέσα από το διάλογο, ειρήσθω εν παρόδω, δεν έγραψε τίποτα. Γνωρίζουμε τη διδασκαλία του από τους διαλόγους του Πλάτωνος.

Ο ιστορικός Ξενοφών (431-350 π.Χ.), Οικονομικός Χ1 αναφέρει ότι ο Σωκράτης δέχθηκε πως: «θα του ήταν πιο ευχάριστο ν’ ακούσει και να μάθει για την αρετή μιας γυναίκας παρά να δει τον πίνακα της ζωγραφισμένο από το Ζεύξη» (μέσα 5ου αι.) διάσημο ζωγράφο της αρχαιότητας.

Οι αρχαίοι παρά την αγάπη που έτρεφαν για το ωραίο δεν κυριεύθηκαν από ωραιοπάθεια. Η προτεραιότητα δινόταν στην ομορφιά της ψυχής, η σωματική ήταν η εξωτερική έφρασή της. Οι σοφιστές υποστήριξαν τη σχετικότητα και την υποκειμενική εκτίμηση του ωραίου, σύμφωνα με την οποία ό,τι είναι ωραίο μπορεί για τον άλλον να είναι όχι ωραίο. Η ανθρωπότητα δεν έχει βρει ακόμα κοινή γλώσσα για την ομορφιά, οι αισθητικές εκτιμήσεις και αξιολογήσεις είναι εποχικές.

Ο Πλάτων (428-347 π.Χ.), στο Συμπόσιο 210 κ.ε., η «Θεωρία του Ωραίου», αναφέρεται στο «ωραίο ως ιδέα ή ως το αιώνιο, αμετάβλητο, μοναδικό όν με οντότητα και υπόσταση. Το ωραίο στον αισθητό κόσμο γίνεται φανερό, εκφανέστατον». ενώ ο Πλούταρχος (50-120 μ.Χ.) λαογράφος-βιογράφος, «Βίοι Παράλληλοι», στο έργο «Περί παίδων αγωγής» έγραψε «Κάλλος δε περιμάχητον μεν, αλλ΄ολιγοχρόνιον».

Το ωραίο συναντάται είτε στη φύση είτε στην τέχνη, βρίσκεται μέσα στα πλαίσια του αρχαίου μέτρου, της αρμονίας και της συμμετρίας. Δεν είναι ανάγκη να εγκλωβιζόμαστε στις έννοιες ωραίο-άσχημο, αφού υπάρχουν και πράγματα απλώς όχι ωραία. Για να μπορεί το άτομο να διακρίνει την καλαισθησία από την ακαλαισθησία και να δημιουργεί το ωραίο, απαιτείται η μεταστροφή της βούλησης προς το καλό κι αγαθό. Ο συνδυασμός τους δηλώνει τη σχέση του μορφωτικού επιπέδου με το αρχαίο πνεύμα και τη νοοτροπία της μεσαίας τάξεως η οποία τελεί υπό εξαφάνιση συμπαρασύροντας την ευπρέπεια και την καλαισθησία.

Επισήμανση: «Δεν υπάρχει αγριότερο θηρία από τον αισχρόν άνθρωπο όταν κατέχει δύναμη ίση με το πάθος του». Πλούταρχος.

Βασίλειος Παπαδάκης Παπαδάκη
Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
Previous ArticleΠόσες προσλήψεις θα γίνουν το 2025 στο Δημόσιο
Next Article «Γύρνα όταν είσαι έτοιμος για ειρήνη»- Ο Τραμπ έδιωξε τον Ζελένσκι

Related Posts

Τι είδους Φιλεθευρισμός;

13 Ιουνίου, 2025

Πόθεν έσχες

13 Ιουνίου, 2025

Συμμετοχή της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Άμυνα: Εθνική αποτυχία η εθνική ευκαιρία;

12 Ιουνίου, 2025
Add A Comment

Comments are closed.

moneypress.gr
Technical Summary Widget Powered by Investing.com
Powered by Investing.com
Moneypress

To Moneypress.gr ανήκει στην HT PRESS ONLINE IKE

Tαυτότητα Moneypresss.gr

Χρήση Cookies

'Οροι Χρήσης

Αποποίηση Ευθυνών

FOLLOW US
FOLLOW US
Μέλος του Μητρώο Online Media
© 2025 Moneypress.gr

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.