• ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • Οικονομία
    • Πολιτική
    • Αγορά
    • Επιχειρήσεις
    • Τράπεζες
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Πλανήτης
  • ΧΡΗΜΑ
    • Σχόλιο Ημέρας
    • Εικόνα Αγοράς
    • Στατιστικά
    • Ανακοινώσεις ΧΑΑ
    • Business World
    • Διεθνείς Αγορές
    • Ισοτιμίες
    • Εμπορεύματα
    • Calculators
  • ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ
    • Ιδιώτες
    • Επιχειρήσεις
  • ΕΡΓΑΣΙΑ
    • Συντάξεις
    • Χρηστικά
  • ΔΗΜΟΣΙΟ
  • ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ
    • Δημόσιο
    • ΟΤΑ
    • Αγορά
  • OPINION
Facebook Twitter Instagram
Facebook Twitter Instagram
Money PressMoney Press
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • Οικονομία
    • Πολιτική
    • Αγορά
    • Επιχειρήσεις
    • Τράπεζες
    • Επενδύσεις
    • Υγεία
    • Πλανήτης
  • ΧΡΗΜΑ
    • Σχόλιο Ημέρας
    • Εικόνα Αγοράς
    • Στατιστικά
    • Ανακοινώσεις ΧΑΑ
    • Business World
    • Διεθνείς Αγορές
    • Ισοτιμίες
    • Εμπορεύματα
    • Calculators
  • ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ
    • Ιδιώτες
    • Επιχειρήσεις
  • ΕΡΓΑΣΙΑ
    • Συντάξεις
    • Χρηστικά
  • ΔΗΜΟΣΙΟ
  • ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ
    • Δημόσιο
    • ΟΤΑ
    • Αγορά
  • OPINION
Money PressMoney Press
Home»Opinion»Το καλαμπούρι της Ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ από τον ΣΥΡΙΖΑ
Opinion

Το καλαμπούρι της Ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ από τον ΣΥΡΙΖΑ

13 Μαρτίου, 2023Updated:13 Μαρτίου, 2023Δεν υπάρχουν Σχόλια4 Mins Read
Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit WhatsApp Email
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Η διαφορά μεταξύ ενός αποκαλούμενου καπιταλιστή και ενός οποιουδήποτε κρατιστή είναι ότι ο πρώτος πλουτίζει από τις αμέτρητες σήμερα αγορές, ενώ ο δεύτερος από την εξουσία που του προσφέρει ο κράτος. Αποκομίζει ακόπως καλά εισοδήματα και άλλα «δώρα».

Γράφει ο Αθανάσιος Παπανδρόπουλος

Δικαιολογημένα έτσι, οι  άνθρωποι του άκρατου κρατισμού απεχθάνονται τις ιδιωτικοποιήσεις, γιατί αυτές συνεπάγονται κόπο και ελεύθερο ανταγωνισμό. Οι δε πολιτικοί που επαγγέλλονται «σωτηρίες» λαών και άλλα παρόμοια, θέλουν μονίμως και την απεριόριστη κρατική εξουσία, η οποία συνήθως μεταφράζεται σε άφθονα δισ. δολάρια.

Για παράδειγμα, οι «σωτήρες» του Βελγικού Κογκό και της Λιβύης, Μομπούτου και Καντάφι, μόνον στην Ελβετία είχαν από 6 δισ. δολλάρια ο καθένας, για ώρα ανάγκης.
Τούτων λεχθέντων, ο Ελληνικός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ΟΣΕ), με σχέση εσόδων προς δαπάνες 1 προς 10, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 8 προς 10, τα 22, τελευταία χρόνια, επιβάρυνε τον ελληνικό λαό με μόνο 15 δις. ευρώ, ήτοι περί τα 1800 ευρώ ανά ενήλικο Νεοέλληνα.

Επίσης, από τη στιγμή που η Ελλάδα έγινε μέλος της ευρωζώνης και της συνεπαγόμενης οικονομικής ένωσης της ΕΕ, οι σιδηρόδρομοι έπρεπε να προσαρμοστούν και αυτοί στα ευρωπαϊκά πρότυπα και δεδομένα. Από το 1999 και μετά έτσι, ο ΟΣΕ έπρεπε να μπει σε φάση εκσυγχρονισμού.

Από το 2000 και μετά στο πλαίσιο της εκσυγχρονιστικής τότε πολιτικής, οι φορολογούμενοι άρχισαν να χρηματοδοτούν γενναιόδωρα τον ΟΣΕ, με τις διαδοχικές αυξήσεις μετοχικού  κεφαλαίου το 2011 να αντιπροσωπεύουν κάπου 4,7 δις ευρώ. Αυτές οι αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου του ΟΣΕ, δεν ήταν η μοναδική βοήθεια του κράτους προς τον Οργανισμό. Ο τελευταίος άρχισε να ενισχύεται και με κοινοτικά κονδύλια, μέρος των οποίων ουδείς γνωρίζει πού κατευθύνθηκαν και με ποιους τρόπους.
Υπήρξε και συνέχεια όμως, ιδιαίτερα αποκαλυπτική.

Εκτός από τα κοινοτικά κονδύλια για τον εκσυγχρονισμό και τις επενδύσεις σε υποδομές, η πολιτεία φρόντιζε επίσης να δίνει κρατικές εγγυήσεις στον ΟΣΕ για να δανείζεται από ιδιώτες. Μ' αυτό τον τρόπο κάλυπτε τα ελλείμματα του και αναχρηματοδοτούσε τους ολοένα και μεγαλύτερους τόκους από τα δάνεια, που είχε πάρει στο παρελθόν. Δάνεια απότοκα τεράστιων ζημιών ενός δήθεν κοινωφελούς οργανισμού.

Στα τέλη του 2011 με αρχές του 2012, τα συσσωρευμένα δάνεια κάθε είδους του ΟΣΕ που έφεραν κρατική εγγύηση είχαν φθάσει τα 10,5 δισ. ευρώ περίπου, θυμούνται οι γνωρίζοντες. Κρατικές εγγυήσεις είχαν δοθεί επίσης σ' άλλους οργανισμούς όπως ο ΟΑΣΑ, ο ΟΔΥΕ μέχρι την Olympic Catering κ.τ.λ. Όταν αποφασίσθηκε η αναδιάρθρωση του ελληνικού δημοσίου χρέους, γνωστή ως PSI, -η μεγαλύτερη στη σύγχρονη ιστορία των ανεπτυγμένων οικονομιών-, ήταν λογικό και επόμενο να «κουρευτούν» στο μισό και πάνω αυτά τα χρέη. Έτσι, τα χρέη του ΟΣΕ μειώθηκαν στα 5 δισ. ευρώ περίπου λόγω PSI.

Όμως, όπως πολύ σωστά επισημαίνεται στον ιστότοπο euro2day.gr, αρκετά ομόλογα είχαν εκδοθεί υπό αγγλικό δίκαιο και επομένως δεν μπορούσαν να «κουρευτούν», αν μια συγκεκριμένη, μεγάλη πλειοψηφία ομολογιούχων δεν το δεχόταν. Πράγματι, κάποιες σειρές ομολόγων δεν κουρεύτηκαν και οι κάτοχοι τους -γνωστοί ως holdouts- περίμεναν να πληρωθούν το 100% της ονομαστικής αξίας των ομολόγων στη λήξη τους. Με άλλα λόγια, οι ομολογιούχοι θα πήγαιναν στον ΟΣΕ στη λήξη τους και θα απαιτούσαν να πληρωθούν. Αν ο ΟΣΕ δεν πλήρωνε, όπερ το πιθανότερο, θα πήγαιναν σε (αγγλικά) δικαστήρια και θα ζητούσαν να γίνει εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων του οργανισμού για να αποζημιωθούν. Η δικαίωσή τους θεωρείτο δεδομένη.

Κάποιοι τότε (στον ΟΔΔΗΧ) σκέφθηκαν να κάνουν ένα τρικ για να καλύψουν τον ΟΣΕ σε περίπτωση που οι ξένοι holdouts προχωρούσαν σε μια τέτοια κίνηση. Ζήτησαν λοιπόν να στέλνεται βεβαίωση για τις οφειλές του ΟΣΕ κάθε χρόνο που επιβαρύνονταν με τόκους κ.τ.λ. Η συλλογιστική ήταν απλή. Όσο μεγαλύτερες οφειλές είχε ο ΟΣΕ προς το δημόσιο, τόσο το καλύτερο, γιατί αν οι ξένοι holdouts πήγαιναν τον Οργανισμό στα δικαστήρια για τα απλήρωτα ομόλογα θα εμφανιζόταν το δημόσιο και θα ζητούσε επίσης αποζημίωση σε ίση βάση.

Επειδή όμως οι οφειλές προς το δημόσιο θα ήταν συγκριτικά πολύ μεγαλύτερες λόγω του τρικ των βεβαιώσεων οφειλών με τις επιβαρύνσεις, οι ξένοι holdouts θα λάμβαναν ψίχουλα από τις επιδιωκόμενες εκποιήσεις περιουσιακών στοιχείων. Επιπλέον, γνωρίζοντας για τις μεγάλες νέες οφειλές του ΟΣΕ προς το δημόσιο, οι ξένοι holdouts θα αποθαρρύνονταν και δεν θα ακολουθούσαν τη δικαστική οδό και τις εκποιήσεις.

Έτσι κι έγινε. Η διαγραφή του χρέους του ΟΣΕ ύψους 14 δισ. ευρώ περίπου, την οποία ενέκριναν οι κοινοτικές αρχές ενόψει της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλούς (νυν Hellenic Train) το 2017, είχε αυτή την παράμετρο. Ήταν το χρέος με το τρικ των βεβαιώσεων οφειλών που επιβάρυνε το δημόσιο χρέος αλλά στη πραγματικότητα ήταν αρκετά μικρότερο από 14 δισ. ευρώ.

Αν λάβουμε υπόψη μας έτσι, το «κούρεμα» χρέους και την «εξαπάτηση» στην ουσία ξένων ομολογιούχων, ο ΟΣΕ μάλλον χρυσοπληρώθηκε από τους Ιταλούς, οι οποίοι στην ουσία, έως σήμερα είχαν και τα χέρια τους δεμένα.

Αθανάσιος Παπανδρόπουλος
Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
Previous ArticleΜπάιντεν: Θα λογοδοτήσουν οι υπεύθυνοι για τις πτωχεύσεις των Silicon Valley Bank και Signature Bank
Next Article Στις Βρυξέλλες o Χρ. Σταϊκούρας για Eurogroup και Ecofin - Στην ατζέντα η δημοσιονομική πολιτική το 2024

Related Posts

Σοφά και επίκαιρα μαθήματα ηγεσίας

23 Μαρτίου, 2023

Γιατί ο Τσίπρας δεν τολμά να «ακουμπήσει» τον Πολάκη

22 Μαρτίου, 2023

Για να περιορισθούν οι «τράκες» απαιτούνται βαθιές τομές - Οι τρεις πηγές των δεινών της χώρας

22 Μαρτίου, 2023
Add A Comment

Comments are closed.

ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ – ΔΕΙΚΤΕΣ
moneypress.gr
Technical Summary Widget Powered by Investing.com
Powered by Investing.com
Moneypress

To Moneypress.gr ανήκει στην HT PRESS ONLINE IKE

FOLLOW US
FOLLOW US
© 2023 Moneypress.gr

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.